Friday, March 14, 2025

Roman Tolici

Distribuie

Roman Tolici este pictorul care ridică întrebări și care pune teme grele pe pânzele sale. Născut în 1974, în satul Ghetlova, Republica Moldova (fosta URSS), Roman Tolici îsi începe studiile artistice la Şcoala de Arte „Igor Vieru” din Chişinău. În 1990 se stabilește în Bucureşti, iniţial ca bursier al statului român, la Liceul de Artă „Nicolae Tonitza”, iar ulterior absolvă secţia de grafică a Universităţii Naţionale de Arte. Începând cu sfârşitul anilor ‘90 experimentează în zona literară, animaţie, fotografie, comics şi ilustraţie, iar de la începutul anilor 2000 se impune ca pictor, numărându-se printre cei mai activi și apreciați artiști ai generației sale.

De curând a creat o expoziție eveniment, Realpolitik, prin care artistul ne-a invitat să privim fețele de care care depinde existența noastră: cele ale oamenilor politici. Face parte din juriul „Diploma” show în care jurizează portofoliul de „Pictură”. L-am întrebat despre arta tânără, despre politică și război.

Roman Tolici, expoziția ta recentă, Realpolitik, a adus în fața ochilor noștri politica întoarsă pe față și pe dos în desene și lucrări mai mici sau mai mari. Politica? De ce? Intră politica în preocupările artistului?

În multe din lucrările mele, de la începuturi și până în prezent, există substraturi cu nuanță politică. Politica e de fapt o preocupare veche a mea. În cazul seriilor prezentate în expoziția Realpolitik am abordat lucrurile mult mai frontal și mai aplicat, am încercat să investighez simbolurile puterii și puterea simbolurilor.

 

Care ar fi politica “bună”? Există una “bună”?

 Probabil se poate face o politică cu mai puține daune colaterale, dar excluderea totală a „răului” din politică pare imposibil de atins și asta pentru că politica este făcută de oameni, iar oamenii nu pot fi în totalitate buni. Natura umană este una coruptibilă, supusă compromisului și erorii.

Declarativ, toți spun că practică o politică a binelui. Dacă parcurgi discursurile care au marcat istoria omenirii, descoperi repede că nici cei mai cruzi dictatori nu au susținut vreodată că sunt de partea răului, dimpotrivă, în forul lor interior, ei se vedeau ca niște eliberatori. În Realpolitik, m-am ferit să declar pe cineva bun sau rău. M-am străduit mai degrabă să analizez puterea ca fenomen care nuanțează și modifică orice persoană sau entitate.

Cum te-a influențat războiul cel apropiat de noi? L-ai pus în tușele tale?

Mai întâi pandemia, apoi războiul au scos la iveală slăbiciuni teribile ale societății. În plus, aceste două evenimente ne-au pus pe noi, membrii societății umane, față în față cu posibilitatea reevaluării multor aspecte din viețile noastre. În mod firesc, tot ce se întâmplă in jurul meu care mă afectează ajunge într-un fel sau altul sa fie transpus în arta pe care o fac.

DIPLOMA e o primă platformă care pune artiștii tineri în relație atât cu publicul larg, cât și cu oamenii din industrie – galeriști, curatori, colecționari

 Roman Tolici, ce ai constatat jurizând noua generație de absolvenți pentru această ediție DIPLOMA Show? Cum sunt “vocile” lor?

Jurizez portofoliile de Pictură la DIPLOMA Show de câțiva ani și ce mi-a atras cel mai mult atenția a fost numărul în creștere al absolventelor în detrimentul numărului absolvenților. Fetele domină scena cu grație. Spiritul vremii își spune cuvântul. Vocile participanților la DIPLOMA Show, indiferent de gen, sunt vocile generației pe care ei o reprezintă, vocile vârstei ce îi reprezintă. Sunt cu toții la început de drum, se simte pe ici-colo dezorientarea, confuzia, timiditatea lor, dar printre ei sunt și diamante cu un mare potențial.

Ce caută tinerii artiști? Ce teme sunt predilecte pentru ei?

Am remarcat multe exprimări dintr-un registru foarte personal și e firesc să fie așa, pentru că sunt la vârsta la care exersează definiții ale propriului eu. O să vedeți în multe din lucrările lor exprimări ale angoaselor, depresiilor, mai rar ale exaltărilor. Cei care au parcurs și au terminat studiile în pandemie au fost din păcate cei mai oropsiți la acest capitol. La ei s-a văzut cel mai pregnant efectul studiului departe de atelier. Sigur, am descoperit și teme sociale – ecologism, feminism, marxism și alte -isme. În general, cum e și firesc la vârsta lor, sunt exprimări timide sau incerte, dar nu mai puțin valabile. Cu toții sunt în plină căutare de sine.

Care este rolul unui eveniment ca Diploma?

Cred că sunt două elemente esențiale în existența unei lucrări de artă: unul este procesul care duce la apariția respectivei lucrări, iar celălalt este crearea unui spațiu corespunzător (și aici nu mă refer doar la spațiul fizic) în care se produce apropierea sau, mai bine zis, întâlnirea dintre privitor și lucrarea creată.

Diploma este șansa unui început de drum artistic într-un cadru profesionist. Sunt deja 10 ani de când cei de la The Institute dau această șansă tinerilor absolvenți și o fac cu multă dedicație și atenție. Lucrările create pentru examenul de diplomă sunt destinate evaluării și notării în cadrul Academiei, iar The Institute, prin Diploma, le scoate în lume, le aduce în fața privitorilor, or acesta este un pas extrem de important pentru orice artist.

Lucrările lor sunt văzute de publicul larg. Aici e prima confruntare cu realitatea, primul test bazat pe reacția acestui public. Arta este creată pentru a fi privită.

Te-ar fi ajutat, ca tânăr artist un astfel de eveniment? Cum?

Cel mai probabil m-ar fi ajutat. Desigur, nu participarea la DIPLOMA Show te face artist. Dar este un pas. O carieră de artist se construiește cu eforturi susținute, prin voința, anduranța și puterea fiecăruia. DIPLOMA e o primă platformă care pune artiștii tineri în relație atât cu publicul larg, cât și cu oamenii din industrie – galeriști, curatori, colecționari.

În plus, aici fiecare are șansa de a-și întâlni concurența. Eu, când am terminat studiile, nu exista nicio galerie, niciun spațiu expozițional în afara celor de stat, nu cunoșteam niciun curator și nici măcar nu visam la o platformă precum Diploma. Startul în viața de artist e diferit de cel trăit de noi în anii 2000, dar asta nu îi scutește pe tinerii artiști de greutăți.

Pentru că, deși scena de artă s-a dezvoltat foarte mult în ultimul deceniu (au apărut din ce în ce mai mule galerii, mai multe spații de artă independente, sunt din ce în ce mai mulți artiști, s-au deschis muzee private, s-au inițiat bienale de amploare), cu toate acestea, ritmul în care s-a dezvoltat piața de artă a fost mult mai lent. Și acest dezechilibru între scena de artă și piața de artă cred că va fi rezolvat în timp, dar atât timp cât el există, provocările rămân mari.


Despre DIPLOMA Show 2023

  • DIPLOMA Show este festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank și reunește anul acesta 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri.
  • Un board creativ format din peste 70 de experți au selectat cele mai bune lucrări de diplomă ale absolvenților facultăților de profil. Astfel, 131 de artiști din noua generație din 16 domenii creative vor putea fi admirați de publicul larg în toate cele 10 spații expoziționale din cadrul Combinatului Fondului Plastic.

 

 

Cristina Stănciulescu
Cristina Stănciulescuhttps://cristinastanciulescu.ro
Mă interesează să scriu și să vorbesc pentru cei care au curiozitatea de a afla despre oameni frumoși sau care, datorită interviurilor sau articolelor de aici, vor primi inspirație sau doar voia bună.

Citeşte si

Din aceeași categorie

Îți mai recomand