RE-ciclare, RE-naştere, RE-inventare – un proiect Galateca pentru Nespresso

RE-ciclare, RE-naştere, RE-inventare – un proiect Galateca pentru Nespresso

Scriam și anul trecut aici despre Nespresso și despre politicile lui de reciclare. Și lăudam, cum fac și azi cu orice companie responsabilă, celebrul brand de cafea pentru că a făcut și în România pasul cel mare, asigurând și infrastructura pentru acest proces.

Consum Nespresso (și nu puțin). Lunar duc capsulele folosite la magazinul din Dorobanți unde ele sunt strânse în mici containere și apoi trimise la reciclat. Fac asta din responsabilitate, din nevoia de a nu mai arunca, din dorința de face cât pot pentru a proteja mediul.

Familia mea reciclează, adunăm plastice, baterii, becuri, sticle, le ducem la Băneasa în parcare la Sigurec, am mai scris de 1000 de ori despre ei, și le aruncăm în containere pe categorii.

Nu e o laudă, firește, este un îndemn și un apel la responsabilitate.

Ei bine, pentru a da o față artistică, frumoasă, dar și utilă, de ce nu, Nespresso a chemat artiștii împreună cu Galeria Galateca, să creeze cum știu ei mai bine, artă cu mesaj: recilare, renaștere, reinventare. 8 obiecte de artă din cele 9 descrise mai jos, pot fi vizitate până pe 7 iulie pe esplanada din fața Băneasa Shopping City. Cel de-al 9-lea este expus în Boutique-ul Nespresso din Băneasa.

Artiștii, operele și motivațiile lor

Simina Filat – REUSE Bag

„Tragând o axă spre viitor, conștientizăm foarte rapid că este momentul unei schimbări în comportamentul societății față de mediul înconjurător! Am ales prin obiectul creat de mine, să atrag atenția tuturor consumatorilor asupa conceptului Do It Yourself și a reciclării/reutilizării materialelor ce ajung în mod normal deșeuri. Acest obiect este produs doar din materiale reciclate: capsule de cafea din aluminiu colorat cu care am refăcut semne românești străvechi și bucăți din piele, a fost lucrat manual și documentat printr-un video DIY. Forma exterioară este subliniată de volumele capsulelor colorate, iar interiorul are aspectul unui desen plin de buline sidefate, elementul previzibil, baretele de piele accentuează imediat ideea unei genți cu utilitate.”

Moto: Reuse IT! Make a BAG J*SiminaFilatDesign2019

Sergiu Chihaia – The end of the world comes and you still do not know what to wear

„Mediul în care traim este o rezultantă directă a acțiunilor noastre și, totodată, a stilului de viață. În opinia artistului si teoreticianului canadian Tom Sherman, ecosistemul pământului (incluzând toate deșeurile pe care le-am aruncat în mări, oceane și pe uscat) reprezintă un veritabil instrument mnemotehnic care, pur și simplu, nu uită. Sub egida ”trash into art”, kimonoul japonez din capsule Nespresso, îmbrăcat pe un bust transparent cu o sursa de lumina în interior, are ca principal obiectiv semnalarea unei disfunctionalități generate de raportul invers proporțional dintre nivelul general de consum și resursele planetare. Doresc astfel să transmit un mesaj de informare și responsabilizare a publicului asupra poluării. Tot pentru același public am și o întrebare: ne vom supravietui noua înșine?”


Sabina TupanNot so personal fish tank

„Instalatia ”Not so personal fish tank” este compusă în mare parte din elementele găsite, refolosite, reinterpretate și reciclate – aceasta fiind una din tehnicile principale pe care le abordez atunci când formez o instalație. De asemenea, tema marină este recurentă în lucrările mele ce vizează natura fantastica a lumii submarine precum prezența sirenelor în mediul acvatic. ”Not so personal fish tank” este o lucrare dedicată gândirii ecologice colective ce invită publicul să reflecteze asupra ideii de reciclare în scopul protejării vieții marine, în care am încorporat capsule reciclabile Nespresso.”


Nicolae Prodromou Earth is the place

„În acest film am încercat să ilustrez un posibil viitor care ar putea duce la schimbarea atitudinii globale față de impactul umanității asupra mediului înconjurător. În ultima vreme. pare ca viitorul inevitabil al omenirii ar fi părăsirea Pământului, colonizarea altor planete și, eventual, formarea unui imperiu galactic – lăsând în urma o planetă golită de resurse și stearpă. Chiar numele filmului este un joc de cuvinte bazat pe titlul uneia dintre cele mai cunoscute melodii ale muzicianului vizionar, Sun Ra – Space is the Place

Asadar, ”Earth is the Place” pune în comparație direcăa două posibile alternative ale viitorului Pământului – una în care fugim de probleme, și una în care rămânem ți ne folosim de aceste noi tehnologii pentru a asigura un ciclu cât mai natural al materialelor în natură – tehnologii de care capsulele complet reciclabile Nespresso se folosesc din plin pentru a face pași mici, dar necesari, spre restaurarea sănătății climei globale.”

Miruna Gheordunescu Creativitatea reciclării

„Reciclarea poate contribui la valorificarea materialelor cu un scop creativ. Prin acest proces, eu am evidențiat rolul practic, dar și estetic al elementelor corespunzătoare. Am construit un obiect asimetric ce conține porțiuni de imprimare digitală. Imaginile ce reprezintă motivul repetitiv al capsulelor Nespresso vor fi evidențiate din diferite unghiuri ale privitorului.”

Daniel RădulescuReciclarea psihicului

„Am vrut sa evidențiez conceptul de contaminare a gândului și impactul psihic transmis din generație în generație.”

Claudiu PușcasiuNaga

„Am ales să reprezint șarpele, un simbol al renașterii, care prin condiția metaforică de reînviere, oferă un înțeles al ciclicității vieții, prin însăși capacitatea sa de a se regenera. Materialul care poate fi reciclat la nesfârsit, aluminiul, este folosit în acest proiect, pentru a îmbrăca forma instalației, accentuând forța naturii de a se reinventa.”

Alexandru Simion BoeriuStructura de rezistență

„Lucrarea mea vorbește despre reciclarea ca structură de rezistență a naturii, fără aceasta, ciclicitatea naturii se întrerupe. Ea este și trebuie văzută ca o datorie morală și socială obligatorie. Materialele reciclate sunt liantul care ține laolaltă “structura vieții” și reprezintă esența progresului.”


Alexandra RusuRE-CI-CLEA-ZĂ

Proiectul transformă mediul textil într-un suport purtător de mesaj ecologic, atât prin materialele naturale și tehnicile manuale utilizate, dar mai ales prin intrețeserea capsulelor de cafea Nespresso, care ne îndeamnă să fim consumatori responsabili. Mesajul clar articulat “RE-CI-CLEA-ZA” reliefat pe structura textilă, are menirea de a ne aminti un gest social firesc în lumea actuală, dar și puterea pe care o avem în calitate de consumatori, aceea de a schimba optica industriei spre materiale ecologice și/sau reciclabile. “Momentul tehnologic” pe care producția industrială îl necesită pentru o transformare radicală nu poate să se construiască decât printr-un efort coroborat, între educația ecologică, designul sustenabil și alegerile pe care fiecare dintre noi le facem zi de zi. Astfel, panourile textile ce îmbracă fețele cubului, reprezintă o metaforă a societății în care fiecare fir este fundamental pentru ansamblu, iar capsulele ce compun literele sunt deciziile conștiente pe care le facem pentru un viitor sustenabil.”


(P) Nespresso este pionierul și punctul de referință al cafelei de lux amabalată în porții individuale. Compania colaborează cu peste 75,000 de fermieri în 12 țări producătoare de cafea și a inițiat și dezvoltat Programul Nespresso AAA Sustainable Quality™. Lansat în 2003 în colaborare cu organizația non-guvernamentala Rainforest Alliance, Programul AAA Sustainable Quality™ asigură obținerea boabelor de cafea verde de cea mai înaltă calitate, exclusiv prin practici de dezvoltare durabilă. Programul susține fermierii de cafea prin investiții în infrastructura comunităților din care aceștia provin, prime în numerar pentru cafea de calitate superioară, practici agricole responsabile precum si prin furnizarea de formare, finanțare si asistență tehnică pentru fermieri cu scopul de a asigura la cel mai înalt nivel calitatea excepțională a cafelei, utilizarea practicilor responsabile și productivitatea plantațiilor de cafea – cei trei piloni reprezentați de triplul A din numele programului. Aceasta abordare conduce la îmbunătățirea condițiilor sociale, de mediu si economice ale fermierilor de cafea și ale comunităților locale în toate zonele în care activează compania Nespresso.

Nespresso si activitatile brand-ului privind sustenabilitatea, la nivel local

Zi de zi si în fiecare etapă a întregului proces care stă la baza unei cești de cafea, Nespresso își propune să aducă plusvaloare în comunitățile în care își desfășoară activitatea și să contribuie, alături de iubitorii de cafea de pretutindeni, la protejarea mediului. Din acest motiv, unul dintre angajamentele principale ale companiei este acela de a utiliza întotdeauna practici responsabile și de a schimba în bine lucrurile care ne înconjoară, la fiecare pas.

Cele trei priorități Nespresso în acest sens sunt:

  • Cafea de cea mai bună calitate, într-un ambalaj 100% reciclabil

  • Programe de reciclare

  • Noi întrebuințări pentru capsulele de aluminiu Nespresso.

Nespresso a creat în România infrastructura de reciclare necesară pentru a colecta si recicla capsulele de cafea pe care le comercializează

Începând din anul 2018, membrii Clubului Nespresso pot aduce capsulele de cafea, odată folosite, în oricare dintre cele trei puncte de vânzare din București, pentru a fi ulterior reciclate. Procesul se realizează cu ajutorul unei companii locale, specializată în reciclare și are ca finalitate transformarea zațului de cafea în biogaz și a foliei de aluminiu în materie primă.

De asemenea, Nespresso facilitează colectarea capsulelor de cafea utilizate și prin intermediul companiei de curierat, atât în București, cât și în restul țării. Astfel, membrii Clubului Nespresso îi vor putea înmâna curierului capsulele de cafea utilizate în momentul în care acesta le va livra noua comanda de cafea.

Cum funcționeaza sistemul de reciclare a capsulelor de cafea Nespresso în România:

În prezent, membrii Clubului Nespresso din Bucuresti pot aduce capsulele de cafea utilizate în:

  • Nespresso Boutique, situat in Calea Dorobanti nr 210;

  • Punctul de vânzare Nespresso din cadrul AFI Cotroceni, culoarul Champs-Élysées;

  • Punctul de vânzare Nespresso din cadrul Baneasa Shopping City, la parter;

Pentru a strânge și depozita acasă capsulele de cafea utilizate, până la urmatoarea vizită în punctele de vânzare, membrii Clubului Nespresso pot ridica din magazinele Nespresso gratuit, odată cu comanda de cafea, pungi sigilabile, care, la rândul lor, vor fi reciclate.

De asemenea, membrii Clubului Nespresso îi vor putea înmâna curierului săculețul sigilat în care au straâs capsulele utilizate în momentul în care acesta le va livra o nouă comanda de cafea.

Despre aluminiu si procesul de reciclare a capsulelor Nespresso

Key facts:

  • Reciclarea capsulelor din aluminiu este o componentă esențialî a angajamentului de dezvoltare durabilă asumat de Nespresso. Astfel, Nespresso a început programul de reciclare în Elveția, în 1991 (la puțin timp după lansarea primelor sortimente de cafea, în 1986), iar în prezent există programe de reciclare Nespresso în 40 de țări ți peste 14.000 de puncte de colectare în toată lumea.

  • Utilizarea aluminiului pentru realizarea capsulelor este cea mai sigură cale de a proteja gustul delicat al cafelei Nespresso. Învelișul din aluminiu păstrează intacte prospețimea și notele aromatice ale cafelei odată ce a fost prăjită și măcinată, iar în acest fel suntem siguri că păstrăm intacte prospețimea și aromele cafelei. Aluminiul este un material care are capacitatea de a izola perfect cafeaua prăjită și măcinată de factorii externi, precum aerul, umiditatea sau lumina, care ar putea afecta gustul și proprietățile cafelei. Cafeaua este protejată din exterior, în timp ce aromele sale sunt păstrate intacte în interior.

  • Aluminiul oferă cea mai bună protecție împotriva factorilor care dăunează calității cafelei, precum lumina, aerul și umiditatea din aer. Acești trei factori, dacă intră în contact cu cafeaua odată prajită, îi afectează calitatea și gustul în ceașcă.

  • Nespresso a ales aluminiul datorită calitații sale de a fi reciclat 100%, la infinit. 75% din întreaga cantitate de aluminiu produsă vreodata în lume incă se mai folosește și astăzi.

  • Din fiecare capsulă de cafea reciclată, se pot realiza o varietate de obiecte utilizate în rutina zilnică – de exemplu, alte capsule, biciclete, instrumente de bucătărie, cutii de bîuturi, biciclete, calculatoare, și chiar panourile laterale colorate ale aparatelor noastre Pixie sau noi capsule de cafea.

  • Resturile de cafea, odată separate de capsula din aluminiu, pot fi reutilizate în mai multe feluri. De exemplu, aceste resturi sunt bogate în substante nutritive și pot fi transformate în îngrășământ, fertilizatori sau sursa de energie.

  • Pentru reciclarea aluminiului este nevoie de pânî la 95% mai puținî energie decât pentru a produce aceeași materie primă. Aluminiul își păstrază proprietățile, indiferent de câte ori este reciclat.

  • Până în 2020, Nespresso își propune să aibă capacitatea de colectare de 100% a tuturor capsulelor de cafea pe care le comercializează, în toate țările în care este prezent în mod direct. Mai multe pe https://www.nespresso.com/ro/ro/our-choices/calitate-durabila

Lasă un comentariu: