V-am mai povestit în trecut despre popularitatea în continuă creștere a plantelor, de fapt de aici am pornit această serie de articole:)
Doar că povestea este atât de dinamică și se schimbă atât de mult de la o zi la alta, încât simt nevoia să dedic un articol întreg acestui fenomen. Și probabil că la finalul lui nu voi fi epuizat toate subiectele, motiv pentru care vor mai urma și altele.
De unde această popularitate crescândă în rândul generației de millennials de pe întregul glob?
Meritul aparține, în cea mai mare măsură, rețelelor de social media, într-un mod particular Instagram, platformă construită pentru a promova conținutul vizual, care s-a transformat în ultimii doi ani într-un Rai al fanaticilor frunzelor, ca să citez dintr-un articolul pe aceeași temă, publicat la sfârșitul anului trecut, în Huffpost.
Și, dacă veți avea curiozitatea să accesați link-ul de mai sus, veți descoperi, ca-n ziua cârtiței, că poveștile descrise-n în editorial seamănă izbitor cu ce am mai povestit și eu pe aici:)
Americanca din articol a luat-o pe calea plantelor fascinată de niște poze descoperite pe Instagram, a dat follow acelui cont, urmat ulterior de alte câteva conturi de plant lovers, a ajuns în no time să dețină și să îngrijească un număr record de plante și și-a creat o rutină din îngrijirea plantelor care o ajută mental, ca pe noi toți ceilalți iubitori de plante. Ba, chiar povestește în articol despre gluma care circulă în comunitate, respectiv aceea că plantele sunt o formă mai ieftină de terapie. Ceea ce între timp a devenit discutabil, adică nu mai e o formă chiar atât de ieftină de terapie, dar o să ajungem și la asta.
De fapt, mințile luminate de peste ocean spun că acest trend crescător e mai mult decât o simplă modă trecătoare pe rețelele de socializare. Și că generația de millennials este unică din acest punct de vedere și perfect pregătită să aibă o relație pe viață cu plantele. Desigur, există o mulțime de explicații, de la faptul că millennials își asumă responsabilități târzii în viață (copii, căsătorie etc), plantele fiind un înlocuitor foarte bun, până la explicația conform căreia millennials care trăiesc în mediul urban, definit de betoane și ciment, simt nevoia să-și creeze propriul colț de natură, mai ales acum, în vremuri de pandemie, când suntem obligați, moral în primul rând, să ne protejăm pe cât posibil pe noi și pe cei din jur (sau măcar unii dintre noi).
Oricum ar încerca, totuși, înțelepții, să explice acest trend, un lucru e cert: toți iubitorii de plante din lumea asta îți vor spune același lucru, că treaba asta cu plant parentingu’ i-a ajutat să-și găsească niște momente de liniște. Emoțională, mentală, you name it, dar cel mai important lucru este acela că, pe lângă rezultatul concret al înfrumusețării propriilor cămine, oamenii își găsesc liniștea în momentele de “grădinărit” indoor (căci da, există un hashtag celebru pe Instagram, care a adunat peste 1.2 milioane postări, pe numele lui #indoorgarden).
Și mai este un lucru cert: acela că plantele încep să ia cu asalt și industria cinematografică.
Asta dacă ar fi să mă gândesc la doar două dintre premierele Netflix pe care le-am văzut în septembrie și octombrie, respectiv Ratched și Haunting of Bly Manor.
Practic, n-are cum să nu-ți spargă retina sau să nu-ți trezească cel mai pur sentiment de invidie casa și grădina luxuriantă, de inspirație asiatică, în care locuiește Lenore Osgood, personajul interpretat de Sharon Stone.
Au curs deja râuri de cerneală virtuală pe internet despre locația de filmări, respectiv Dawnridge Mansion, fosta casă din Los Angeles a designerului Tony Duquette, de aceea ajută să vă mai spun doar că a fost aleasă la sugestia lui Sharon Stone, vecină și prietenă veche a domnului Duquette și că a mai apărut ocazional, într-o campanie Gucci și într-un videoclip Florence and The Machine.
Și dacă nici asta nu v-a convins, las mai jos și niște capturi video din serial:
Cât despre Haunting of Bly Manor, aici plantele capătă o importanță chiar mai mare, sunt aproape personaje ale serialului și sunt prezente aproape în fiecare moment important al acțiunii.
Și sunt integrate în cel mai firesc mod, în scene desprinse parcă din propriile ritualuri de îngrijire a plantelor, cum ar fi scena în care unul dintre personajele principale, Jamie, grădinăreasa domeniului bântuit, umblă la rădăcinile unei plante chinuite, găsită pe stradă și adusă acasă de iubita ei, în încercarea de a o salva (adică fix cum ar proceda orice millennials care se respectă:).
Și mai spun numai că există un monolog, at some point, în care Jamie, grădinăreasa din serial, care-și explică relația cu plantele într-un fel care m-a făcut să ud ochii, pentru că m-am regăsit, ca probabil orice alt iubitor de plante, în fiecare cuvânt scris de acel scenarist deștept. Și știu că oamenii ăia de la Hollywood (sau mă rog, în cazul de față Netflix) – they just follow the trends, da’ pe cuvânt dacă nu-mi place de mor acest trend și faptul că devine din ce în ce mai integrat în toate aspectele vieții noastre.
Desigur, există și părți mai puțin plăcute, cum ar fi faptul că prețurile plantelor, mai ales cele rare, a explodat. Adică specii pe care la începutul verii le găseai (atunci când le găseai) la anumite prețuri, acum și-au mărit valoarea de câteva ori, ajungând să sară de la prețuri din două cifre la unele formate din patru cifre.
Au înflorit și scam-urile pe ebay/amazon sau în grupurile de plant collectors de pe Facebook; mai zilele trecute îmi apăruse în Facebook Marketplace un Philodendron spiritus sancti– adică inorogul absolut al tuturor plant collectors din întreaga lume, prețul mediu al unei astfel de plante ajungând lejer la 10.000 de dolari- vânzătorul fiind de fapt un scammer care furase niște poze cu planta unui colecționar real, și o vindea ca fiind a lui.
Dar hei, downsides sunt de când lumea și pământu’, doar nu ne putem împiedica în astfel de detalii.
Așa că mă opresc aici, lăsându-vă și acest articol, care dă niște cifre lămuritoare despre cât a crescut piața de plante din State (nu că cea din Asia sau piața de plante din Europa ar fi neapărat mai mici, dar n-am făcut un research prea aprofundat aici, recunosc..
Și primești pe email ultimele interviuri.
Prețuim și respectăm intimitatea ta. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.