Lucia Costea (Secom) : "Dacă ești o persoană orientată către business, îți poți crea drum oriunde ai fi"

Lucia Costea (Secom)

Lucia Costea este cofondatoare și CEO Secom, compania specializată în importul, distribuția și comercializarea de suplimente alimentare.

Este o prezență plină de energie, deschisă la minte și foarte dornică de a înțelege procesele sociale și lumea din jurul ei. Se descrie ca un antreprenor prudent, care a crescut un business de la un birou de 4 metri pătrați, la ceea ce azi este o firmă cu peste 30 de milioane de euro cifră de afaceri.

Succes, muncă, energie, umor… Exact ceea ce caut la oamenii pe care îi invit pe platforma #peopleperson.

Am întrebat-o cum a început, cum a muncit, în ce a crezut de a reușit să construiască o echipă de 200 de oameni și 13 magazine proprii și parteneriate cu 8000 de farmacii în care sunt listate produsele Secom.


Cum a început afacerea

 

Lucia Costea, de unde ai învățat să faci business?

A fost mereu în sângele meu, în ADN, cred…

Asta făceai de mic copil? Vindeai și cumpărai?
Mai degrabă negociam:) Mult. Eram foarte implicată în orice se întâmpla în școala mea, era important pentru mine să fac parte din comunități, acum că mă întrebi, chiar da, asta făceam. Eram foarte activă.

Când ai devenit antreprenor?

La o vârstă foarte tânără, mai exact la 21 de ani pe când eram încă studentă. Doream să fac ceva care să ajute oamenii. Nu mă gândeam că acesta va fi viitorul meu, că aceasta va fi cariera mea, eram studentă la Facultatea de Limbi Străine, la Germană-Rusă, nu aveam nicio legătură cu suplimentele. Însă mi-am dorit atunci să aduc pe piața românească produse mai avansate decât cele care existau deja în România, dar care, din păcate, nu aveau rezultate bune. Nu aveam așteptări de tipul „vreau să ajung CEO”, ci doream să găsesc soluții la probleme. Din fericire, lecțiile de viață m-au ajutat să evoluez, nu să abandonez.

Unde a fost primul birou?

Pe Mircea Vulcănescu, 4 metri pătrați… cea mai frumoasă perioadă.

Și cum ai început?

Părinții lui Andrei (Andrei Costea, n.m) aveau un centru de consultanță naturopată unde medicul fitoteraput recomanda suplimente alimentare existente în România. Rezultatele obținute de pacienți nu erau cele sperate, așa că, descoperind literatura de specialitate și piața americană care era extrem de matură și de dezvoltată în acest domeniu, au avut inițiativa de a importa.

Aveau nevoie de noi, așa că am acceptat să îi ajutăm luând-o ca pe o provocare de timp liber în afara orelor de la facultate. Așa am început. Ce este important de spus este că noi, când vedeam pacienții venind la centru cu o varietate de afecțiuni, cercetam imediat literatura de specialitate, dorind să aflăm ce se recomanda în fitoterapia științifică și găseam acolo menționate substanțe active, tipuri de ingrediente, etc. Pentru orice supliment de care era nevoie, căutam furnizorul cel mai bun din Statele Unite.

 

Antreprenoriat, provocări & egalitate de șanse

 

Lucia Costea, ce provocare mai poate exista pentru o femeie antreprenor după ce a reușit în business?

O întrebare inedită… Viața nu e liniară, mereu apar provocări. Cea mai recentă în cazul meu și nu numai al meu, a fost pandemia venită așa, de niciunde, la care nimeni nu s-a așteptat… A fost o provocare, pentru că ne-a obligat să găsim soluții, să ne adaptăm, ca să putem fi la un nivel cel puțin asemănător cu cel de dinaintea venirii ei.

 

Pandemia a determinat oamenii să acționeze pro activ, nu reactiv la apariția problemelor de sănătate, i-a convins să-și pregătească organismul pentru  a rezista mai bine la ceea ce se poate întâmpla.

 

Ce ai simțit când a început pandemia? Ce ai gândit? Ți-a trecut prin minte că asta ar putea fi fatal pentru business?

Nu am preluat asta așa de negativ, ba dimpotrivă. Eu sunt un om optimist și orientat spre soluții, după cum spuneam și întrebarea pe care mi-am adresat-o a fost nu „ce o să ne facem”, ci „ce facem acum și cum ne protejăm oamenii”, având în vedere că echipele noastre merg mult pe teren- farmacii, spitale, etc. Businessul nostru este însă unul sustenabil și nu a avut provocări majore care l-ar fi putut periclita. Așa că nu, pandemia nu ne-a dat peste cap.

Foto Unsplash

Dar a schimbat paradigma businessului?

Nu a schimbat-o foarte mult, este chiar o industrie care crește accelerat double digits de mulți ani, fiind într-un domeniu în care oamenii se informează din ce în ce mai mult și în care stilul de viață sănătos devine o preocupare constantă. Toată lumea încearcă să-și construiască obiceiuri sănătoase, având în vedere că mediul în care trăim s-a schimbat mult în ultimii zeci de ani, vorbesc aici de poluare, alimentație dezechilibrată, stres, lipsa de odihnă. Și atunci oamenii se gândesc din ce în ce mai mult la felul în care își pot îmbunătăți calitatea vieții, asta aducând un plus industriei în care activăm. Pandemia a determinat oamenii să acționeze pro activ, nu reactiv la apariția problemelor de sănătate, i-a convins să-și pregătească organismul pentru  a rezista mai bine la ceea ce se poate întâmpla.

Ce fel de antreprenor ești? Prudent? Aventuros?

M-aș descrie mai degrabă prudentă, calculată, îmi place să fac lucrurile bine și gândesc mult înainte de a acționa. În același timp, țin foarte mult la o valoare importantă pentru noi, și anume agilitatea. Adică mergem pe principiul că e mai bine să lansăm un lucru acum și să-l îmbunătățim pe parcurs, decât să așteptăm să dezvoltăm un lucru perfect. Nu există perfecțiunea aceea la care visăm, de aceea îmbinăm riscul calculat cu versatilitatea.

Cum privești Bucureștiul ca om de business?

Este un oraș cu multe oportunități. Am evoluat și noi, poate nu în ritmul în care ne așteptam cu toții să o facem, dar pentru mine personal Bucureștiul este orașul care mi-a oferit oportunitatea de a face acest business. Poate că el nu seamănă cu alte orașe vestice, e drept, dar dacă ești o persoană orientată către business, îți poți crea drum oriunde.

Îți gândești pașii, vezi lucrurile înainte, faci strategii?

Dacă la început făceam lucrurile mai spontan, odată cu câștigarea experienței ele s-au așezat în strategii pe termen lung, însă mai apar, cu toate astea, și decizii spontane, nu le-am eliminat cu totul.

Foto Unspalsh

Care a fost cea mai grea negociere pe care ai avut-o?

Cred că prima:) Când am negociat listarea portofoliului nostru în rețeaua farmaciilor HelpNet.

Cine este mai dur în negociere: bărbatul sau femeia?

Nu contează dacă e bărbat sau femeie, fiecare vine în negociere cu calitățile sale, femeia, în plus, mizează mult și pe atuurile emoțională care uneori reprezintă un avantaj important. Dar eu nu cred că am văzut lucrurile în felul acesta, că-i femeie sau bărbat, reușesc să mă adaptez la omul din fața mea cu destul de multă ușurință. Am o fire transparentă, sunt un om onest și asta m-a ajutat de-a lungul timpului în negocierea cu orice sex. Poate că am fost privilegiată în relațiile cu oamenii, dar nu am avut parte de piedici din partea nimănui în business.

În echipa ta sunt 200 de angajați, majoritatea femei. De ce? Sunt femeile mai înclinate către îngrijire?

Poate fi și acesta un motiv, al doilea fiind că în zona de retail care reprezintă un sfert din businessul nostru lucrează farmaciști, biologi, meserii către care se îndreaptă mai mult femeile, dar și în aria de reprezentanți medicali avem preponderent femei.

 

Noi dăm Cezarului ce-i al Cezarului și medicinei alopate ceea ce este al medicinei alopate, iar principiul nostru este de a face echipă cu medicul specialist, astfel încât să ajutăm pacientul să aibă acces la toate mijloacele de tratament în beneficiul lui.

 

Înțeleg că nu te-a tentat să pleci din țară. America nu a fost o opțiune?

Nu, am avut prea multă treabă ca să mă gândesc la asta:) Dar, de ce să plec la americani, când americanii au nevoie de noi aici, pentru că facem o treabă așa de bună?:)

Ce-i trebuie azi unei femei pentru a deveni antreprenor? Pentru a face un business?

În primul rând e nevoie de o inițiativă de business care să-i placă foarte mult ca să poată fi făcută cu drag. Apoi e important să aibă o țintă, un greater goal la care să vrea să ajungă. Are nevoie de perseverență, hotărâre, ambiție și reziliență.

Ce înseamnă acest nou grup creat, Secom Healthcare?

Noi am pornit de la o singură linie de business, zona de import de suplimente din Statele Unite. La această linie am adăugat alte linii de afaceri adiacente care au adus mai multă valoare businessului principal. Am ajuns astăzi la 5 linii de business și cred că o consolidare sub un grup care să le reprezinte, și anume „Secom”, care este un brand puternic, poate să ajute la o abordare de tip „360 de grade” a pacientului.

Sănătate, suplimente alimentare, medicină integrativă

 

Vorbim aici și de o clinică!

Da, o clinică de medicină funcțională și integrativă, Verithera, unde se practică asocierea terapiilor alopate cu cele complementare. De pildă într-o infecție urinară consumam antibiotice, asta înseamnă o terapie alopată, pentru o hepatită virală facem interferon pe viață, care este tot o terapie alopată. În cazul pacienților oncologici, chimioterapia și radioterapia sunt, de asemenea, terapii alopate. Terapiile complementare sunt fitoterapia, terapia cu oxigen hiperbaric, acupunctură, ozonoterapie, etc. Obiectivul nostru este ca pacientul să beneficieze de toate mijloacele de tratament, astfel încât rezultatele pe care le obține să fie cele mai bune.

Dar pentru asta trebuie să existe o trimitere de la medicul specialist.

Da, în clinică sunt medici specialiști care vizează dosarul medical al pacientului și, pe baza analizelor, dezvoltă o anamneză foarte detaliată a acestuia, a istoricului medical, a antecedentelor familiale, a stilului de viață și a mediului în care acesta trăiește, astfel încât medicul să tragă o concluzie corectă după toate aceste date și astfel să recomande terapii complementare care să le susțină pe cele alopate.

 

Principiul nostru este de a face echipă cu medicul specialist, astfel încât să ajutăm pacientul să aibă acces la toate mijloacele de tratament în beneficul lui

 

Unde este această clinică?

În Enayati Medical City, „mallul” medical dezvoltat de Wargha Enayati în care suntem și noi o prezenți cu Verithera, fiind de altfel și singurul reprezentant al terapiilor complementare și al medicinei integrative.

Foto Unsplash

Cum răspunzi celor care spun că suplimentele alimentare sunt inutile, sau ineficiente?

Noi răspundem încă de la începutul activității noastre prin foarte multe inițiative de educare. Suplimentele alimentare nu tratează și nu vindecă nicio afecțiune, acesta este un mit în rândul consumatorilor. Facem un studiu de piață în acest sens în care descoperim că așteptările lor sunt ca în 5 zile după administrarea unor suplimente alimentare să fie într-o stare perfectă. Noi avem o activitate permanentă în informarea consumatorului, avem un blog „ghid de sănătate”, cu sute de articole în care descriem conceptul de medicină integrativă, precum și o emisiune online- Sănătatea în Focus– unde avem invitați în fiecare lună experți avizați.

Și abordăm trei zone: de prevenție, în care suplimentele alimentare sunt ca un pilon care contracarează toate condițiile de mediu în care trăim azi și care nu mai seamănă cu cele de acum câteva zeci de ani.

Deci suplimentele sunt importante, dar alături de o alimentație echilibrată, de odihnă, de un echilibru psihoemoțional, de mișcarea pe care trebuie s-o facem cu constanță.

A doua zonă este cea de îmbunătățire a calității vieții în care nu suferim neapărat de ceva anume, dar știm că avem o predispoziție sau alta și cea de-a treia zonă este abordarea conceptului de medicină integrativă. Noi dăm Cezarului ce-i al Cezarului și medicinei alopate ceea ce este al medicinei alopate, iar principiul nostru este de a face echipă cu medicul specialist, astfel încât să ajutăm pacientul să aibă acces la toate mijloacele de tratament în beneficul lui Atenție, vorbim de medicină integrativă, nu alternativă!

Care este diferența?

Alternativă înseamnă să renunțăm la o terapie în favoarea celeilalte. Iar din conceptul de medicină integrativă, noi ne ocupăm de terapiile complementare.

În acest business există și un departament de cercetare?

Da, avem un departament de inovație și suport științific care este actualizat cu trendurile internaționale, cu cercetările științifice în domeniu. Căutăm mereu materie primă de calitate superioară pentru toate produsele, atât pentru cele din portofoliul de import, cât și pentru produsele Good Routine, brand propriu pe care l-am lansat anul trecut.

Foto Unsplash

Ce conțin suplimentele?

O parte conțin plante, o parte minerale, vitamine și alte substanțe cu efecte benefice. Sunt provenite din culturi protejate, din sursă naturală care nu înseamnă doar plante, pentru că vitamina D3 poate proveni și din lanolina din lâna de oaie, de exemplu.

Aud tot felul de discuții legate de vitamina C, de exemplu. Ba că e bună cea din India, ba că e cea de la Secom, ba din altă parte. Care este substratul acestei diferențe percepute de consumator?

Noi urmărim câteva aspecte importante de fiecare dată când aducem produse în portofoliu, și anume materia primă despre care vorbeam mai devreme, care să provină din sursă naturală și care să aibă o puritate ideală. Dacă vorbim de ingrediente, atunci ele trebuie să fie patentate, adică cu extrem de multe studii științifice în spate. Sau extractul din plante să fie standardizat, ceea ce înseamnă că acea substanță activă își produce efectul asupra pacientului  de fiecare dată când e luată. Producătorii pe care îi reprezentăm noi în România, au un standard foarte clar pentru fiecare produs. Fiecare lot de materie primă este testat în laborator.

De ce oamenii se sperie de vaccin?

Fiecare își asumă responsabilitatea propriei sănătăți. Ce cred că e important ca fiecare dintre noi să ne informăm temeinic, astfel încât să putem lua în cunoștință de cauză, cât mai documentat astfel de decizii importante.

Crezi că industria farma comunică bine în exterior?

Întotdeauna e loc de mai bine, fiecare ar putea fi mai pro activ atât companiile, cât și consumatorul care ar trebui să se informeze despre produsele și serviciile care îi pot susține sănătatea. În comunicare intervine și legislația cu ce ne permite și cu ce nu ne permite ea să comunicăm. Dar oricum ar fi, trebuie păstrat un echilibru în comunicarea pro activă, trebuie să răspundem oricărei întrebări care vine de la consumator.

La ora asta aveți 13 magazine proprii.

Da, așa este. Și suntem prezenți în peste 8000 de farmacii plus magazinul nostru online.

Ce iei când te doare capul?

😊 În primul rând caut cauza durerii de cap, nu iau nimic care să lucreze asupra efectului, simptomului. Exact asta fac și suplimentele alimentare: lucrează asupra cauzei, nu a simptomului. Că dacă te doare capul, mergi la farmacie și iei un ibuprofen și ți-a trecut. Dar e posibil ca durerea să revină, pentru că tu de fapt nu ai rezolvat cauza ei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un comentariu:

Leave a Reply

Your email address will not be published.