Ioana Enache : "Caracterul unui om nu vine în pachetul genetic"

Ioana Enache

Ioana Enache este General Manager al companiei Amway pentru România, Bulgaria și Grecia. A impus un anume tip de leadership, ea îl numește #leadershipwithgrace și spune că managerul care rezistă este acela care se dovedește a fi curios, plin de energie și care se adaptează lumii mereu în schimbare.

Care este primul cuvânt care îți vine în minte atunci când te gândești la jobul tău?

Alegeri.

Alegeri?

Da. Și antreprenoriat și maturitate…

De ce alegeri? Ce alegeri?

Alegeri legate de ce vrei tu să faci, cât de mult vrei să faci… Că poți alege să nu faci nimic, sau să faci o carieră și un business foarte puternic, poți alege să duci o viață mai bună folosind produse mai bune, sau poți alege să ai pentru copilul tău mai mulți bani pentru a-l duce la o grădiniță sau o școală mai bune. Și apropo de alegeri, aș vrea să-ți dau câteva exemple care pe mine m-au copleșit, legate de tinerii care au intrat în afacerea asta plecând de la ideea că au nevoie de bani de vacanță, sau despre o doamnă, profesor universitar care, la pensie, a intrat în afacerea Amway ca partener pentru că a vrut să-i ofere nepoțelei ei o grădiniță mai bună.

 

Caracterul unui om nu vine în pachetul genetic! Caracterul e un fir roșu al unor alegeri pe care le iei în viață și care te duc către o direcție sau alta.

 

Deci asta va rămâne și va fi mantra Amway mereu? Vânzări directe?

De fapt, Amway, a fost pionier în tot ce înseamnă business de vânzări directe și a început ca o afacere de familie acum 60 de ani. Cei care au gândit această afacere, au gândit-o ca o posibilitate de venit suplimentar și acest model de business este identic și acum, după 60 de ani, dovadă că a fost foarte bine gconceput chiar de la început. Portofoliul s-a îmbunătățit enorm, dar modelul de business este identic. Valorile de la care au plecat au fost legate de familie și și-au dorit ca și modelul de afacere să fie aproape de familie. Mulți din cei care fac business acum cu noi, lucrează chiar în cuplu pentru a sta mai mult cu copiii, pentru a-și mări veniturile, etc.

 

Dar este totuși, o corporație…

Da, este:). Este o companie multinațională, este în peste 100 de țări…

Știi ce mi  se pare mie a fi o problemă generală în corporații? Procedura care întârzie lucrurile, procesul decizional… Treci prin asta?

Foarte rar. Aici, în modelul de business de familie, ceea ce este foarte bun este că s-a păstrat lanțul decizional foarte scurt. Se încurajează foarte mult proiectele care aduc plus valoare. Și în România noi așa am crescut, făcând astfel de proiecte… Eu nu mă simt de fapt ca un angajat, ci mă simt ca un antreprenor care are șansa de a avea acest job, și am simțit mereu că ideile bune pe care le-am avut împreună cu echipa mea, au fost acceptate cu ușurință. De exemplu, noi am dezvoltat foarte mult când am venit în companie acum 7 ani de zile, un program academic de prezentare a produsului pentru partenerii de business. Era nevoie de informații despre produse, dar erau doar două doamne trainner profesioniste și informația nu circula ușor. De aceea, am creat un program de training pe 3 nivele pentru cei care se aflau la început, pentru cei care puteau fi „ambasadori” ai produselor și pentru cei care ajunseseră la nivelul de excelență și care făceau business solid din această afacere. Și asta ne-a ajutat în timp să avem un succes sustenabil. Noi, de 5 sau 6 ani de zile, suntem în topul Europei la capitolul creștere de business. În ultimii 3 ani am luat premii europene ca fiind cel mai performant business din Europa.

Se vorbește tot mai mult despre sustenabilitate…

Dacă vorbim de cea a afacerii, noi nu avem un succes „de oportunitate”, pentru că noi am „echipat” foarte mulți oameni din businessul Amway, care sunt toți antreprenori, pentru a clădi un business de succes la rândul lor.

Cum definești succesul unui business?

O creștere sustenabilă și cu scop. Pentru că, dacă nu ai un scop, este foarte greu să te mobilizezi ca antreprenor. Iar dacă nu e sustenabil, muncești în zadar.

Nu ai sentimentul că totul se regândește azi?

N-aș spune așa, eu zic că evoluează… E chiar o reîntoarcere la anumite valori, pe alocuri.

Tu faci asta în viața ta?

Nu am deviat de la valori niciodată, dar le-am mai clarificat și le-am mai filtrat în timp, până am ajuns la esență.

Cum este piața din Ro?

E diferită, fiindcă s-a clădit pe un succes imaginat și visat de noi, cei care pe vremea comunismului, nu aveam de niciunele. Și am alergat apoi după a avea, uitând că viața nu este despre a avea, ci despre a fi. Din fericire, eu am primit această lecție de la bunicii mei, lecția lui „a fi” mai degrabă decât a lui „a avea”. Bunicii mei știau mai bine decât oricine, fiindcă deși au pierdut averi fabuloase odată cu venirea comunismului, viața lor a fost frumoasă și rafinată.

 

În prima parte a carierei mele voiam „să dovedesc” și „să am”. Momentul de declic a fost când am trecut pe cont propriu în consultanță. Am devenit antreprenor și am înțeles că eu nu eram nici mașina mea, nici bunurile pe care le aveam. Eu eram… eu.

 

Și acum ne întoarcem cu toții la „a fi”?

Eu, personal, m-am întors de foarte mulți ani la a fi și m-am întors la multe lucruri bune și vorbeam cu cineva apropo de caracterul unui om care nu vine în pachetul genetic! Caracterul e un fir roșu al unor alegeri pe care le iei în viață și care te duc către o direcție sau alta. Eu mai fac paralela asta cu designul de interior. Sigur că ne place să ne înconjurăm de lucruri frumoase și scumpe, dar nu despre asta este vorba, ci despre ideea care duce la a-ți face tu designul interior al propriei tale vieți.

Așa ți-ai văzut mereu joburile?

Nu, nu întotdeauna. În prima parte a carierei mele voiam să dovedesc și să am. Momentul de declic a fost când am trecut pe cont propriu în consultanță. Am devenit antreprenor și am înțeles că eu nu eram nici mașina mea, nici bunurile pe care le aveam. Eu eram… eu.

Deși în lumea de business asta conta.

Deși în lumea de business asta… părea să conteze. Mi-am dat seama de asta când lucram ca și consultant, pentru că nu mai era vorba despre ceea ce ai, ci despre cum gândești o strategie, cum o implementezi, cum coordonezi o întreagă echipă pentru asta.

Cum sunt aceste produse? Ce le face speciale? Ele, pe vremuri erau înconjurate de o aură de dezirabilitate și mister, erau aspiraționale. Asta a fost strategia cu ele?

Eu trebuie să-ți mărturisesc că, atunci când am venit la Amway, am venit printr-o firmă de head hunting și habar nu aveam despre firma Amway. Deci te înțeleg perfect, eu nici despre produse nu auzisem. S-a schimbat strategia, uite, și eu am ieșit cu pași mici pe Instagram, devin vizibilă, pentru că un lider trebuie să fie vizibil! Adică dacă tu nu spui lumii cine ești și ce te definește, lași loc la interpretări, așa cum spui… Produsele păreau invizibile și pe sub mână. Acum am deschis un business center pe Calea Victoriei, ca lumea să vină, să vadă, și ce e foarte frumos e că au venit mulți tineri în afacere după deschiderea acestui centru. Dar modelul de business al companiei a rămas același: vânzările directe, adică produsele se comercializează exclusiv prin partenerii de business care vin cu plus valoarea personalizării, a faptului că un partener Amway, care cunoaște în detaliu produsele, te ajută să alegi în funcție de nevoile tale

Care e magnitudinea acestui business worldwide?

Magnitudinea, la cum am văzut că privesc fondatorii și familiile moștenitoare ale businessului, constă în cât de mult bine poți face, pentru că ei nu au schimbat paradigma afacerii care este aceea de a ajuta oamenii să trăiască mai bine. Cu cât oamenii investesc mai mult timp în vânzarea directă, cu atât câștigă mai bine. Prezinți produsul, ai clienți, din clienți unii devin parteneri de business și afacerea ta crește foarte frumos.

Deci acesta este calitatea principală a afacerii.

Da, faptul că oamenii pot câștiga bine și că și folosesc produse foarte bune.

Cum se obține calitatea aceasta a produselor? Că e cu totul specială…

Nutrilite, de exemplu, se produce din ferme proprii aflate cam în toată lumea. Ce a făcut familia fondatoare a Amway a fost să achizioneze terenuri întregi acolo unde creșteau plantele de care aveau nevoie. Ei controlează, de la momentul în care se pune sămânța în pământ, până la capsula finală. Totul este urmărit și controlat. E o poveste foarte frumoasă, apropo de sustenabilitate și iubirea față de natură. De pildă se calculează cu cea mai mare exactitate, chiar la oră, momentul în care o cultură e la apogeul nutrienților ei. Și dacă acest lucru se înregistrează la 3 dimineață, atunci este culeasă. Însă odată cu oamenii, și dăunătorii, dar și păsările vor vrea să se hrănească exact în același moment cu plantele bine dezvoltate. Și atunci, ca să le alunge, fermierii au ajuns la concluzia că nimic nu funcționează mai bine decât ulii.

Ulii?

Da! Ei survolează, dresați fiind, culturile, astfel încât tot ce ajunge la noi să fie neatins și de cea mai bună calitate.

 

Succesul unui business înseamnă o creștere sustenabilă și cu scop. Pentru că, dacă nu ai un scop, este foarte greu să te mobilizezi ca antreprenor. Iar dacă nu e sustenabil, muncești în zadar.

 

Ioana, tu ești un paradox. Ești așa de feminină, de sofisticată, dar vorbești despre cifre și strategii… Cum de faci toate astea?

Da:) Știu exact să citesc în cifre, da… Eu am plecat în carieră ca om de business, momentul care m-a deschis către feminitate, a fost acela când am făcut casa de la munte. Eu și soțul meu ne-am apucat să o decorăm și am simțit cum lucrul ăsta îmi place foarte mult.

Eu am o bunică, pe linie paternă, care vine dintr-o linie de prințese. Bunica se trage dintr-o prințesă poloneză, ai mei au făcut parte din nobilimea română din Cernăuți, au avut conace, au avut moșii, au avut baluri și mătăsuri, au avut o altă viață… Eu nu am prins acea perioadă, fiindcă ei au avut la dispoziție 2 ore să strângă absolut tot și să plece, când a venit Armata Roșie peste ei. Și au ajuns în România. Eu am trăit cu argintărie și Rosenthal și cu bune maniere. Că atât au mai avut. Deci pentru mine a contat mai mult să fim decât să avem.

Ai planurile B și C, dacă A nu funcționează?

Am, da. Când eram consultant, toți partenerii de business îmi spuneau că apreciază la mine faptul că le spun verde în față că există o problemă, le-o definesc foarte bine, și după aceea vin cu planurile B, C, D, E… Am o capacitate mare de a găsi soluții, dar asta nu știu de unde vine, cred că din experiență, am 30 de ani de când fac business…

Câți oameni conduci?

Eu nu spun niciodată că-i conduc Am o echipă fabuloasă, formată din oameni cu personalitate, cu aripi. Sunt așa de buni, că, dacă eu plec, și plec mult, lucrurile se întâmplă bine. Ne mai validăm pe anumite lucruri, desigur, dar mersul e știut:). Ei sunt sprijinul și privilegiul meu.

În orice fel de situație e vorba de doi oameni puși față în față și care pot lua decizii care să închidă uși, sau decizii care să lase loc de bună ziua, sau de o îmbrățișare, de ce, nu? Eu aleg mereu a doua variantă.

Ce tip de management practici?

Noi comunicăm mult și găsim soluțiile împreună. Deci consultativ. Văd, simt, înțeleg, interiorizez nevoile celor din jur și găsesc soluții. De-a lungul anilor am distilat principiile și codul meu etic, într-o manieră proprie în care am ales să fac lucrurile, sub semnătura #leadershipwithgrace. Asta s-ar traduce printr-o determinare elegantă, la standarde foarte ridicate și la nivel uman și la nivel profesional.

Ai temeri legate de viitor?

Dimpotrivă, am opusul temerilor. Sunt privilegiată că lucrez pentru o companie care, prin tot ce face, este adepta și promotoarea sustenabilității și a produselor organice, biodegradabile și care are puterea de a contribui la o viață responsabilă.

Ce vorbești, când nu vorbești business?

Vorbesc despre faptul că a trăi frumos e o alegere pe care ne-o datorăm, vorbesc cu prietenii, vorbesc cu mine mult…

Care este stilul tău de viață?

Simplu. Eu trăiesc foarte simplu. Chiar acum ne-am mutat într-un apartament foarte mic, Luca a plecat la facultate, nu mai avem nevoie de spațiu… Mă duc cu bicicleta la birou. Mă duc la piață, mă duc să înot din când în când…

Ce fel de manager rezistă în timp?

Cel care se adaptează foarte bine. Și eu nu aș defini manager sau antreprenor, e un profil anume care rezistă. Dacă nu ești tot timpul curios, să vezi spre ce se îndreaptă lumea, nu vei afla drumul. Fiecare are stilul lui… Dar eu cred în calitatea vieții, ea trebuie recuperată.

Ești un manager norocos, sau un om norocos?

Ambele.

Contextul este important în business?

Da, este, dar să știi că depinde și de cum îl valorifici. Uite, în criză, de pildă… Câte businessuri nu s-au deschis atunci? Pentru că oamenii au nevoi. Au nevoie tot timpul să consume două lucruri: hrană pentru fizic și hrană pentru suflet. Noi am crescut în criză, de exemplu, fiindcă oamenii au avut nevoie de bani ca să trăiască și au putut câștiga suplimentar, neinvestind în spațiu sau marfă.

Cum faci față unei situații conflictuale?

În orice fel de situație e vorba de doi oameni puși față în față și care pot lua ori decizii care să închidă uși, ori decizii care să lase loc de bună ziua, sau de o îmbrățișare, de ce, nu? Eu aleg mereu a doua variantă.

Lasă un comentariu:

Comments are closed.