#femeimadeinro
Daniela Vasilescu este președinta Fundației pentru Educație și Vocație și a creat un program pentru liceeni prin care îi ajută să-și găseacă vocația și locul. Mi s-a părut bun de luat în seamă și de studiat…
Daniela Vasilescu, cum îi ajută, concret, programul MyWay pe liceeni?
MyWaY, o inițiativă a Fundației pentru Educație și Vocație, este un program de consiliere și orientare vocațională, o reală oportunitate pentru tânăra generație. Programul are un concept unic pe piața educațională din România și răspunde nevoii liceenilor de a-și găsi drumul, de a transforma pasiunile în căi de urmat pentru viitoarea lor carieră. MyWaY este special gândit pentru tineri, este despre viitorul lor profesional. Noi construim o comunitate puternică în care scopul comun este de a oferi cadrul potrivit fiecăruia să își găsească locul și valoarea. Prin acest program oferim o mare oportunitate liceenilor care trec de la partea de informație teoretică la cea practică, experiențială.
Ce presupune el, adică ce trebuie să facă un licean ca să se bucure de rezultat?
Programul MyWaY integrează mai multe etape: întâlnirea și discuția cu psihologul vocațional și consilierul educațional și orientarea vocațională, participarea la testul vocațional Jackson (JVIS) – un baromentru important al personalității tinerilor care oferă „o hartă” cu interesele de care pot ține cont aceștia atunci când își gândesc parcursul profesional. Apoi urmează accesarea domeniului pe care îl consideră atractiv, aleg una sau mai multe companii la care participă în internship, iar noi ne asigurăm ca au parte de o experiență relevantă, practică, care să îi ajute să se clarifice asupra domeniului preferat.
Următorul pas este întâlnirea finală – discuție între participantul în program și echipa noastră formată din psiholog și consilier educațional, care reprezintă feedback-ul tinerilor după experiența din program, dar și raportul de evaluare pe baza testului, concluzii, recomandări.
Și apoi o sesiune de mentorat cu un business coach pentru a descoperi împreună calea către cele mai bune alegeri personale și profesionale.
Ce este chestionarul vocațional Jackson?
Chestionarul vocațional Jackson (JVIS) este un instrument psihometric care a fost validat într-o mare varietate de programe de cercetare, este adaptat pieței muncii din țara noastră și este avizat de Colegiul Psihologilor România.
Ce este nou în programul acesta, de fapt ce aduce nou?
Elementul de noutate și de real interes pentru tânara generație este oferirea de internshipuri la companiile partenere. Ne sunt alături companii de top din domeniile lor de activitate, dar lista rămâne deschisă, ne dorim să putem implica în program din ce în ce mai multe firme care înțeleg importanța de a sprijini tânăra generație, de a oferi din experiența lor profesională.
De la ce clasă, de la ce vârstă pot apela la acest program?
Pentru că am identificat o reală nevoie în rândul elevilor de clasa a VIII-a care sunt puși în fața unei decizii importante – alegerea unui traseu educațional pentru următorii patru ani, considerăm oportun ca și la vârsta de 14 ani să parcurgă etapele testului vocațional Jackson: întâlnirea cu psihologul specializat, aplicarea chestionarului vocațional, sesiunea de feedback si raportul de evaluare vocațională pe baza testului.
Cei mai mulți dintre cei înscriși în program sunt liceeni cu vârsta de peste 16 ani, din clasele a X a și a XI a, momentul în care iau decizia de a merge pe un anumit drum și experimentează domeniile lor de interes.
În ce constă testul vocațional?
Confucius spunea: „Dacă-ți place ceea ce faci, nu vei munci nicio singură zi din viața ta”, important este ca tinerii să își cunoască ariile de interes, să-și identifice pasiunile pe care să le transforme în viitoarea lor carieră.
Primul pas constă în testarea vocațională, un chestionar cu 289 de perechi de afirmații, respondenții selectează una din cele două alternative de răspuns. Sunt utilizate cuvinte relativ simple astfel încât să fie ușor și rapid de înțeles și de completat, iar rezultatul final constă în identificarea ariilor de interes ale adolescentului.
Raportul de evaluare vocațională pe baza chestionarului JVIS conține următoarele secțiuni: profilul scalelor de interese din JVIS (un scor înalt la o scală semnifică faptul că există o preferință pentru lucrul în acel mediu), profilul temelor ocupaționale generale (Expresiv, Logic, Curios, Practic, Asertiv, Socializat, Orientat spre ajutorare, Covențional, Întreprinzător, Comunicativ), Hexagonul Holland (stiluri: Realist, Investigativ, Artistic, Social, Întreprinzător, Convențional), similaritatea cu profiluri ocupaționale, satisfacția academică
De ce anume au nevoie liceenii de azi, tinerii de azi, în general?
Cred că liceenii au nevoie astăzi de o busolă și de mentori care să le fie aproape. Au nevoie ca dascălii și părinții lor să îi susțină, să îi sprijine și să le spună că pot.
De asemenea, au nevoie de pregătire academică serioasă, atât teoretică, dar mai cu seamă practică, au nevoie să urmeze cursuri valoroase de debate, de leadership, de dezvoltare personală, de antreprenoriat, din experiența aceasta practică se pot naște idei cu adevărat revoluționare. Cred că au nevoie de programe extracuriculare în care să aplice teoria studiată la școală în practică.
Au nevoie de conectare, de întâlniri cu colegii și prietenii de vârsta lor cu care să împărtășească valori comune, să simtă că aparțin unei comunități. Iar noi încercăm să le oferim acest cadru prin Education HUB-ul pe care l-am creat la sediul Fundației unde ei petrec timp de calitate, vin să împrumute cărți din biblioteca cu titluri atent selecționate de noi, iau parte la întâlniri tematice.
Cred că liceenii au nevoie astăzi de o busolă și de mentori care să le fie aproape. Au nevoie ca dascălii și părinții lor să îi susțină, să îi sprijine și să le spună că pot.
De când există acest program și ce rezultate ați avut până acum? Îmi poți da exemple?
Programul MyWaY a debutat în acest an, chiar înainte de finalul anului școlar. A fost extrem de bine primit de liceeni care și-au manifestat interesul de a participa la acest proiect. Am descoperit adolescenți dornici să exploreze, să dea glas visului lor profesional, ne-au arătat că au aripi pentru a zbura spre un drum de succes. Ne-au uimit cu maturitatea lor, cu setea lor de cunoaștere, cu dorința de a experimenta.
Am încheiat modulul de vară – lunile iulie și august cu 30 de liceeni înscriși în proiect, cu 13 companii partenere care au acoperit 10 domenii de activitate: Medicină, IT&C, Mediul de afaceri, Management turistic si hotelier, Horeca, Financiar-Bancar, Psihologie-Științe Sociale, Juridic, Jurnalism, Arhitectură-Design.
Liceeni care au participat în programul MyWaY au testat dacă ceea ce au ales pentru viitoarele admiteri la facultăți este exact ceea ce li se potrivește. Unora li s-a confirmat ceea ce simțeau deja că este pentru ei, iar altora le-a schimbat traiectoria.
Un exemplu elocvent este chiar fiica mea, care și-a schimbat opțiunea în urma participării la internshipuri.
„Am început programul MyWaY printr-un internship la Yamaha, eu fiind pasionată de mașini. Am învățat ce înseamnă domeniul de marketing și vânzari, contabilitate, cum se înregistrează și se trimit livrările, cum se transportă motocicletele și cum se încarcă marfa, am învățat piesele bestiilor pe două roți și cum se fac reviziile, dar cel mai important cum se comunică într-o companie unde munca de echipă este esențială.
Am continuat programul cu internship la un post de televiziune, fiind fixată încă din clasa a X-a pe jurnalism, dorindu-mi să continui cu studii superioare la Facultatea de Jurnalism.
Rezultatul testului vocațional mi-a scos în evidență ca sferă principală de interes domeniul juridic, trezindu-mi astfel curiozitatea și am decis să particip în program și la un internship într-un cabinet de avocatură. Această experiență mi-a schimbat traiectoria si mi-a fost clară alegerea, acesta este domeniul in care imi doresc să merg mai departe”
Găsiți orice vocație, oricât de ascunsă ar fi?
Eu cred că primii pași spre succes sunt introspecția și deschiderea tinerilor de a experimenta. Ce altă oportunitate ar putea fi mai mare decât să fie colegi pentru 1-2 săptămâni cu cei din companiile la care ei visează să ajungă?
Să își poată răspunde singuri la întrebările care stăruie în mintea lor: “Ce înseamnă meseria de…” “Oare mi se potrivește?” “Mi-ar plăcea ca aceasta să fie viitoarea mea carieră?”
Adolescenții își găsesc singuri vocația, noi doar suntem alături de ei, îi sprijinim, îi ghidăm, le oferim un mediu propice și activități extracuriculare valoroase. Ei au intuiția și puterea să iși asculte vocea interioară și își ia propria decizie asumată.
Fiecare dintre noi avem o vocație? Există și oameni fără?
Părerea mea este că fiecare dintre noi este bun într-un domeniu, ideea este să își descopere pasiunea și de acolo nu mai există limite de creștere. Cred că noi toți trebuie să lucrăm la a avea încredere în noi, la a ne construi o mentalitate deschisă care ne va ajuta să înțelegem care este menirea noastră și drumul. Mai mult, să avem curaj, să ne dăm voie să greșim, să nu ne judecăm așa de aspru și să înțelegem orice piedică sau eșec ca pe o provocare și un pas înainte.
Și, extraordinar de important este să ne adaptăm, să fim permanent conectați cu noi și să știm că nu suntem singuri, să credem în forța lui „împreună” și să găsim puterea de a acționa!
Unii dintre noi știu ce vor să devină, ce meserie vor să practice. Vor dori să fie medici, să salveze vieți, sau poate să fie artiști, să umple lumea de culoare, sau să devină scriitori – să scrie romane citite de milioane de alți oameni. Pasiunea există în fiecare dintre noi! Ceea ce diferă, ceea ce este individual, este forma în care ea se manifestă, modul unic în care fiecare o materializează, emoția ce o insuflă. Iată de ce dezvoltarea vocațională este atât de importantă. Tocmai aici este cheia, când reușim să transpunem în realitatea vieții de zi cu zi pasiunea intrinsecă, atunci nu mai vorbim de job în sine, ci de flacăra aceea care te îndeamnă să continui.
Și primești pe email ultimele interviuri.
Prețuim și respectăm intimitatea ta. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.