Diana Isac are 34 de ani și se ocupă de vinuri de la 27. S-a născut la Chișinău și a făcut școala la Londra de la 16 ani.
Și ai rămas acolo?
Da, am rămas acolo cât am făcut facultatea. Am lucrat la Ambasada Americană la Chișinău, apoi am plecat în Carolina de Nord unde am lucrat într-un progam North Carolina-Moldova State Partnership Program. Fiecare stat din spațiul acesta ex sovietic este partener în acest program cu un stat american. Georgia cu Georgia, Ucraina cu California, Moldova cu Carolina de Nord… E un proiect care dezvoltă mai multe domenii: economie, educație, comerț, agricultură și așa mai departe. Am lucrat cu Secretary of State acolo pe dezvoltare economică, agricultură și educație. Și după ce am terminat acest stagiu, am revenit la Londra și am făcut un master. Și apoi am început să lucrez în domeniul financiar ca să pot înțelege cum funcționează lumea și să aflu de ce totul se întâmplă așa de frumos în vest și mai puțin frumos în Est.
Și ai înțeles de ce?
Nu.(râde) Dar, după acest master care a fost în Relații Internaționale cu accent pe dezvoltare economică, am avut șansa să lucrez într-o instituție financiară 3, 4 ani. Și după această experiență am înțeles că totul se reduce la 3 chestii când crești un pic mai mare: trebuie să înțelegi ce-ți place să faci, trebuie să îți aducă și un venit și e bine dacă ești înconjurat de oameni de la care poți să înveți. Pentru mine, ultima era poate cea mai importantă.
Dar nu învățaseși destul?
Nu știu dacă învățasem destul, lucram într-o instituție financiară destul de rece și dură, simțeam că pierd contactul cu realitatea, nu prea știam unde sunt, ce fac. Eu învățam cifre, dar oamenii erau reci și izolați. Dar intercațiunea pe care o presupune industria vinului este foarte deosebită, nu o poți găsi în alt domeniu. Oamenii care lucrează în acest domeniu depun atâta pasiune și atâta suflet. Ei se trezesc dimineață cu gândul la asta și se culcă cu același gând.
Dar cum ai trecut în industria vinului? Cum ai făcut această trecere?
Am început un mic charity cu soțul meu, organizând degustări de vin și toți banii îi plasam în proiecte dedicate apei, water projects în Nepal, Europa de Est… Și, făcând acest degustări cu oameni din sectorul financiar, de la companii, case de avocatură, etc, am cercetat și potențialul domeniului. Soțul meu lucra în wine investment. Și îl ajutam în proiectele sale. Și la un moment dat am plecat într-o călătorie cu mașina cu el și cu niște prieteni la Londra, Champagne, Burgundy, Toscana. Și toată această excursie am făcut-i pe un wine atlas care avea o hartă. Și tot mergeam dintr-un orășel în altul, ne mai opream… Mergeam la o vinărie și găseam închis, mergeam la alta și aflam că programul de degustare era la altă oră decât cea la care ne aflam noi acolo… Dacă voiam să mâncăm ceva ni se spunea că e închis în orășel și să mergem în altul care era la 30 km… Dacă voiam să dormim undeva trebuia să căutăm ca nebunii pe Google sau Booking… Și nu puteam găsi chestii din astea mici unde să simțim autenticitatea, experiența rurală… Vacanța a fost frumoasă, totuși. 2 săptămâni și jumătate am mâncat și am băut vin bun, dar când ne-am întors, i-am zis soțului meu că ar fi bine dacă ar exista un fel de tripadvisor pentru wine tourism. Ca să poți vedea ce și unde se află și ce calitate are. Nu știu… Merg în Provence săptămâna viitoare și aș vrea să știu unde să stau, unde să mănânc, unde să merg la o degustare și ce altceva pot face în zona aia. Un cookimg class? Să văd un muzeu? Să văd un monument istoric? Și el mi-a zis, de ce nu faci tu? Vii dintr-o țară care produce vin, fă tu asta. Și eu am zis ok! Și așa a început winerist.com. Și conceptul este exact acesta: un fel de tripsdvisor pentru destinații care produc vin. Am început cu regiunile care sunt mai cunoscute: Toscana, Bordeaux, Provence, Burgogne, Champagne, Mendoza, Moldova, Croația și așa mai departe. Acum avem 165 de destinații, peste 8000 de produse și ne place cel mai mult să lucrăm cu vinăriile. Pentru ei, produsul nostru turistic este foarte important. 90% dintre cei care vin în vinării, cumpără vin. Rețin contactul, mai comandă, povestesc despre vin, duc produsul mai departe. Noi facem marketing și pentru producătorii mai mici, de exemplu… Luăm un comision de 10%, dar recent am dezvoltat și o platformă de booking pentru ei. Dacă nu vrei să plătești 1000 de euro cuiva să ți-o facă, o iei de la noi gratis. Și noi luăm un comision din rezervările de pe platformă care sunt de 5, 6 uneori 7 ori mai mici decât cele pe care le plătești la tour operatori.
Și care este cifra de afaceri?
Nu pot spune asta, dar pot spune că suntem cei mai mari vânzători de experiențe din wine tourism global. 70% dintre clienții noștri sunt din Statele Unite, suntem percepuți ca o companie americană, deși funcționăm la Londra, avem 10 persoane care lucrează în biroul nostru, dintre care 4 fac vânzări pentru pachete turistice private. În rest, 70% dintre tranzacțiile noastre au loc online.
Eu sunt un consumator obișnuit și doresc să merg în California. Și aș vrea să cunosc experiența californiană dincolo de tot ce știu eu. Ce fac?
Mergi online, caută cele mai bune vinării din California, cel mai probabil aterizezi la noi pe site și acolo vei găsi vinăriile listate: de tip comercial, boutique, proprietarul are câini, aici face bike tour… Apești pe butonul book, alegi data, numărul de persoane, book now, apare o fișă de detalii. Noi lucrăm cu Stripe, cea mai mare platformă de plată online, plătești experiența, noi primim comisionul, vinăria primește imediat restul banilor. Primești vocher, te duci la ora fixată și trăiești experiența.
Cât vin bei pe zi?
Nu prea beau că acum am copil mic, dar în mod obișnuit beau de 3 ori pe săptămână. Am uneori perioade în care lucrez foarte mult, așa că nici nu apuc să mai beau un vin.
Ce fel de vin preferi?
Vinul italian de care sunt îndrăgostită. Moldova este țara mea, iubesc vinul modovenesc, dar sunt îndrăgostită de Italia.
Ce zonă recomanzi din Italia?
Toscana este mereu o idee bună, mai ales dacă nu ai fost. Dar eu prefer Sicilia. E un loc deosebit. Are un sol pietros cu mult argilă, dar și nisipos și de aici vin vinurile albe nespus de fresh în care se simte salinitatea mării. Aici sunt și vinuri roșii pe are le bei și te dau jos. E Etna unde se fac vinuri extraordinare, iar mâncarea este excelentă. Și îmi mai place Campagna. Dar cea din spatele Coastei Amalfi ,care e posh și de lux. Campagna cea plină de mici fermieri de ricotta, de mozarella, unde poți culege lămâi… E tare frumos. Italia este extraordinară.
Și Moldova?
Moldova e tare pricepută la făcutul vinului roșu. La vinurile albe mai e de lucrat. De ce? Moldova are un sol foarte fertil, iar teoria spune următorul lucru: ca să faci vin bun, vița de vie trebuie să lupte. Ea trebuie să treacă prin sol, prin multe straturi de pietriș, să treacă prin munte, argilă, și așa mai departe până ajunge la apă. Și de acolo se alimentează.
În Moldova solul fiind fertil, vița pătrunde foarte repede și are acces la apă. În Moldova vinul alb ar trebui făcut din vițe plantate acolo unde încă nu se plantează. În zone mai dificile. Sper ca pe viitor să învățăm să facem vinuri mult mai bune decât cele care sunt deja.
Huawei sprijină seria de interviuri dedicate antreprenorilor care investesc timp și energie în dezvoltarea mediului de business. Huawei le dă o mână de ajutor în realizarea acestui demers, prin Mate 20 Pro – cel mai puternic smartphone lansat vreodată de Huawei, un dispozitiv destinat în special antreprenorilor care pun preț pe timpul lor, care își doresc dispozitive puternice care să-i reprezinte. Huawei Mate 20 Pro beneficiază de încărcare rapidă, o durată de viață a bateriei de neegalat, care asigură până la două zile de utilizare între ciclurile de încărcare și inteligență artificială superioară.
Și primești pe email ultimele interviuri.
Prețuim și respectăm intimitatea ta. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.