Adrian Posteucă este ceea ce am putea numi un „evaghelist” al realității augmentate. Mixează tehnologii și educă publicul și piața în domeniul tehnologiilor creative. ”Dezvoltarea viitoare vine din domeniul „Augmented Reality”- spune el, iar viitorul va aduce, probabil și în România, destul de multe proiecte în zona asta.
Are un parteneriat cu un studio Microsoft de Captură Holografică din Londra cu care lucrează la câteva idei de implementare a tehnologiei.
Lucrează la câteva proiecte de Future Retail and Future Advertising care îmbină inteligența artificială cu experiența de shopping și cu vizualizările în realitate augmentată, noi concepte ce vor schimba experiența de cumpărături.
Zona artei îi este aproape, zonă care se dezvoltă ușor și spre experiențe digitale, o zonă experimentală, dar cu un adevărat potențial.
(Termenii pe care îi folosim sunt VR- Virtual Reality si AR- Augmentetd Reality)
La ce VR te-ai uitat ultima dată? Care a fost ultima ispravă văzută?
Pentru mine “privitul” în VR este un lucru zilnic. Mă uit din curiozitate profesională să văd ce se întâmplă în industrie, iar de foarte multe ori mă uit la proiectele noastre în stadiul de dezvoltare. Vă pot spune sigur că în stadiu de început niciun proiect nu arată frumos.
Cea mai interesantă ispravă pe care am văzut-o în VR a fost o aplicație de BOX VR. Oricât de agresiv ar suna, nu este așa. I-am cunoscut pe dezvoltatori în Londra, iar ideea a plecat tocmai de la ideea de non agresiune non-durere de care unuia dintre fondatori i-a fost teamă și a părăsit sala de box.
Aplicația VR Boxing este concepută cu ajutorul unui antrenor de box și te pune să muncești ca într-o sală adevărată. Trebuie să lovești virtual și să te aperi de obstacole virtuale. Mai nou au scos și varianta de multiplayer unde te poți „ lupta” cu amicii tăi.
Dezvoltatorii mi-au povestit că jocul lor în VR poate echivala cu un antrenament real la sală.
Este o aplicație care mi-a atras atenția prin utilitatea ei și modul în care pot să faci sport.
Care sunt beneficiile și care sunt pericolele realitătii augmentate în viața noastră?
Este o întrebare pe care o aud destul de des și nu este legată doar de Realitatea Virtuală și Realitate Augmentata, ci legată de tehnologie, iar raspunsul meu este același: tehnologia este un ciocan cu care poți construi sau sparge, depinde doar de noi cum vrem să îl folosim.
Avantaje tehnologiei Augmented Reality sunt numeroase, plecând de la alegerea obiectelor de mobilier în casă, vezi aplicația Ikea, la măsurarea spațiul, manuale de instrucțiuni virtuale, până la artă și educație.
Nu cred că va exista domeniu care să nu fie atins de Augmented Reality în viitor: artă, muzică, educație, retail, jocuri, sport- toate vor avea o componentă de AR. Modul în care privim lumea se va schimba cu ajutorul realității augmentate… Ne vom transforma în niște adolescenți cu un dicționar enciclopedic în fața ochilor. Vom vrea să cunoaștem totul.
Dezavantajele țin doar de exces. Există deja câțiva regizori care au creat niște distopii legate de uzul în exces al realitatii augmentate. HyperReality este un film, ce arată o lume în care realitatea este sumbră, iar excesul de tehnologie te face să înnebunești.
Un dezavantaj foarte mare este cel psihologic care ține doar de capacitatea noastră de a înțelege, de a folosi și limita tehnologia, care crește aritmetic, pe când tehnologia crește exponențial. Prea multă tehnologie să reușim să o înțelegem și să o acceptăm pe toată.
Cum te ajuti tu de asta, în viața ta?
Pe mine tehnologia mă ajută zilnic, de la Google Assistent care îmi asigură informațiile, automatizările și muzica, până la aplicațiile de AR, pe care le am pe telefon.
Mi-am mobilat o cameră numai virtual, intâi, pentru a potrivi elementele. Mi-am cumpărat boxe, iar am ales modelul care se potrivește folosind Amazon AR.
Care sunt noutățile în domeniu?
Domeniul tehnologiei este atât de vast, încât este foarte greu să îi cuprinzi toate noutățile. Să descoperi lucruri noi aprope zilnic. Inteligența artificială devine din ce în ce mai prezentă în viața noastră, într-un mod util.
Lucrurile se îndreaptă spre noi concepte de retail, fashion și entertainment. Magazinele încearcă să își convingă clienții prin aplicații de AR și VR (vezi noua aplicație ZARA AR). Magazinele 2.0 vor deveni doar parcuri de distracție, iar prezentările de modă vor fi la tine în sufragerie capturate holografic.
Teatrul se schimbă spre noi frontiere tehnolgice. Am fost de curând la un spectacol în Londra în care limita între tehnologie și realitate era foarte fină.
Aceasta limită între real și virtual devine din ce în ce mai ștearsă, tehnologia grafică poate crea personaje umane sau poate manipula fotografii și să truncheze video-uri. De aceea, cred că este foarte important să devenim „alfabetizați tehnologic”
Tehnologia este un ciocan cu care poți construi sau sparge, depinde doar de noi cum vrem să îl folosim.
Care este viitorul în acest domeniu? La ce se lucrează acum?
Virtualizarea și Augmentarea Realității sunt pe departe de a fi ajuns la maturitate. Mai sunt încă pași importanți de făcut în aceste domenii.
Weareabels în AR si VR cred că sunt un pas important, ochelarii de Augmented Reality sunt departe de a fi gata și purtați zi de zi, dar se va întâmpla desigur în viitorul apropiat. Sunt multe companii care rezolvă mici probleme ale unei ecuații globale care înseamnă realitatea digitală, precum puterea de procesare, elementele 3D, accesibilitatea pentru dezvoltatori.
Ce este mai important, însă de menționat- ideile creative cu care vin agențiile de digital, în integrarea acestor tehnologii în viața de zi cu zi.
Acum se lucrează din ce în ce mai mult la combinarea tehnologiilor și folosirea lor în diferite industrii.
Cum vezi tu chestia asta numită Inteligență Artificială? Nu ne alienam, cumva?
Primul angajat concediat de Inteligenta artificială. S-a întâmplat acum câteva zile, iar șefii lui nu au avut ce face decât să aprobe decizia AI-ului. Totuși, să nu uitam că procedurile au fost alcătuite tot de oameni, iar decizia a fost una logică, nu emoțională.
Este greu să ne gândim că un robot concediaza un om, dar să nu uităm că Watson este un doctor foarte bun, noul Google AI îți poate face rezervare la restaurant folosind vocea naturală, sau Alexa îți poate recomanda ce să gătești bazată pe ce ai în frigider.
Totusi, oricât de inteligenți ar fi roboții actuali, acestora le lipsește încă motricitatea, chiar dacă Boston Robotics ne arată în fiecare lună câteva video-uri noi cu roboți care reușesc să meargă, să sară sau să deschidă ușile, însă dexteritatea este mult mai complexa decât pentru o partidă de GO. Conform The Kamprad test „îi este mai dificil unui robot să înțeleagă și să asambleze un scaun Ikea, decât unui om.”
Deocamdată suntem aici, suntem încă în stadiul de „ridicare a mașinilor”, ne sunt folositoare în dignosticarea bolilor, în compunerea de contracte legale, în căutarea de informații și în propunerea de idei, dar suntem încă departe de acel robot inteligent care să gândească singur.
Îmi plac fanteziile gen Westworld sau Her care mă determină să mă întreb ce mă face pe mine uman.
Ne arde Planeta, la propriu… Încălzirea globală, atât de evidentă pentru toți, deși nu chiar pentru toți😊… este un domeniu care ar putea primi ajutorul VR. Se întâmplă?
Cred ca VR și AR pot fi medii de vizualizare și de conștientizare mai bune asupra schimbărilor climaterice. Este greu să îți imaginezi cum se miscă norii sau ce înseamnă o gaură în stratul de Ozon, dar cu realitatea virtuală poți fi transportat instant deasupra Terrei și să vezi ce se întâmplă.
Cred ca este o oportunitate de a învăța copiii prin jocuri despre efectele poluării asupra Pamântului, a învăța prin joacă este cel mai plăcut mod.
Totodată, știu că realitatea augmentată ajută cercetătorii să vizualizeze, spre exemplu, modelele de mișcare ale curenților de aer sau anumite moduri de impact ale gazelor nocive.
Cred că vizualizarea în AR sau VR ale acestor probleme poate crește înțelegerea asupra problemelor, dar poate să aducă și o rezolvare neașteptată.
Cât de conștienti sunt englezii de beneficiile VR și cât de reticenți?
Vestul Europei este mai deschis la nou. Desigur, acolo sunt și bugetele mai mari, dar si dorința de a fi primi. Acolo este un întreg mediu de afaceri care te impinge spre nou, spre Realitatea Virtuală și spre Realitatea Augmentată.
Retail-ul, fashion-ul, educația, entertainmentul, producția industrială a ințeles că trebuie să îmbrățișezi evolutia. Chiar dacă vârful Iceberg-ului este partea pe care o vedem zi de zi în Jocuri sau Publicitate, sunt multe companii în UK care aleg să folosească AR și în fabrici pentru eficientizare sau VR în magazine pentru a convinge publicul că merită să fie cumpărați.
Este important de reținut că în UK, reprezentanți din toate domeniile caută să folosească AR cât mai bine și cât mai des.
Despre public, britanicii sunt curioși și întodeauna dornici să experimenteze și, nu în ultimul rând, ce îmi place foarte mult este că întotdeauna dau un feedback constructiv, nu distructiv 😊
Cum ar arăta o societate perfectă în lumea virtuală? Ai vrea să trăiești in ea?
Nu îmi doresc o societate virtuală. Cred ca nu va exista în viitorii 50 de ani. Există cărți și filme care prevăd aceste utopii ( Ex: Ready. Player. One.) , dar sunt de părere că nu vom ajunge să ne pierdem atingerea umană. Digitalul este alături de noi să ne facă viața mai ușoară și nu mai proastă. Asemenea electricității, AR și VR ne vor ajuta, în viața de zi cu zi, să fim mai buni. Desigur că vor exista și extreme și au fost încercări deja (ex: jocul Second Life) dar care au eșuat, tocmai pentru că omul are nevoie de natură, soare și informație
Și primești pe email ultimele interviuri.
Prețuim și respectăm intimitatea ta. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.