Vodafone ajută Salvamont, prin tehnologie, la găsirea mai rapidă a victimelor rătăcite în munți*

Vodafone ajută Salvamont, prin tehnologie, la găsirea mai rapidă a victimelor rătăcite în munți* Prof. Sabin Cornoiu, șeful Salvamont și Ciprian Zamfirescu (Vodafone)

Tehnologia ajută din nou, pentru că, de fapt, acesta și este rostul ei fundamental.

De aceea a și fost creată. Sigur, scopurile în care este ea folosită pe planetă nu sunt întodeauna de partea corectă a Forței, dar nu despre asta este vorba acum.

Vestea bună care m-a făcut să iau tastatura la țăcănit este că Vodafone, în parteneriat cu Salvamont ajută acum în mod concret, prin tehnologie, la descoperirea victimelor mai ușor și mai repede decât se făcea până acum.

Și asta pentru că Vodafone a pus la dispoziția Salvamont două soluții prin care acei ghinioniști care suferă accidente în zonele montane unde nu există semnal la telefon și deci nici posibilitatea de a cere ajutor, pot fi localizați!

Prima soluție tehnică oferită de Vodafone

Prima dintre soluții este dezvoltată în premieră de echipa de tehnologie a Vodafone România. Asigură acoperirea cu semnal mobil în zonele montane greu accesibile şi înconjurate de pereţi stâncoşi care blochează propagarea semnalului generat de releele terestre actuale.

Soluția este formată dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conectează prin satelit la centrul rețelei Vodafone şi un echipament radio instalat pe o dronă profesională ce este ridicată deasupra zonelor de căutare.

Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește.

Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte și o va putea găsi mai repede.

A doua soluție tehnică oferită de Vodafone

Cea de-a doua soluţie utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru capturarea și analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea în mod automat a persoanelor dispărute. Capturarea imaginilor de înaltă rezoluţie în zona de căutare este realizată de o a doua dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune.

Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare. Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate.

Și, dacă nu este încă foarte clar cum funcționează cele două, atunci în scurtul documentar de mai jos, aflați exact mecanismul.

Prof. Sabin Cornoiu, Președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România, un om de toată isprava, a spus că, în meseria lui, pe care o face cu mare dragoste, timpul este cel mai important element în operațiunile de salvare.

Timpul…

Timpul în care este găsită victima, timpul în care este ea transportată, timpul cât mai scurt, pentru ca timpul pe care salvatul să îl redobândească să fie cât mai lung. Salvarea unei vieți ține de timp.

Și acest element este cel care se scurtează prin cele două soluții tehnologice.

„De la an la an, numărul acțiunilor de salvare crește cu 30, 40%. Doar anul trecut, am avut peste 7000 de misiuni și mai mult de 8500 de persoane salvate. În astfel de intervenții, timpul este cel mai important element. Avem o resursă umană bine pregătită, dar sunt situații în care e nevoie de mai mult. Folosind soluțiile lansate astăzi și având și un centru de comandă dotat cu tehnologie de ultimă generație conectat la rețeaua de fibră optică a Vodafone, practic mărim capacitatea de căutare de aproape 10 ori” -spunea la evenimentul de lansare domnul Cornoiu.

Apel la responsabilitate către cei care merg pe traseele montane

Salvarea, care a devenit de azi mai rapidă, mai ușoară, se face însă împreună cu cel care urcă pe munte. Printre primele proiecte în care Vodafone s-a implicat, împreună cu Fundația Vodafone, a fost înființarea Dispeceratului Național și realizarea aplicației Salvamont – Vodafone, esențiale pentru operațiunile de salvare montană. Acest dispecerat primește peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesară intervenția echipelor de salvatori.

Aplicația Salvamont – Vodafone, disponibilă de anul trecut într-o nouă versiune atât pentru iOS, cât și pentru Android, oferă, alături de un ghid complet de informare și orientare montană, opțiunea SOS, prin care utilizatorii pot activa serviciul de localizare a poziției telefonului, iar dispeceratul poate fi notificat în timp real despre coordonatele acestora.

Supernet a devenit Vodafone GigaNetwork

O altă informație legată de compania Vodafone este că a făcut tranziția de la Supernet la Vodafone GigaNetwork care a fost certificata „Best in test” in martie 2022 de catre auditorul
independent umlaut, în contextul evoluției
de la o companie de conectivitate la o companie de tehnologie.

Iar GigaNetwork FIBRA a fost certificată în luna august 2021 pentru cea mai bună
experienșă de utilizare a internetului fix din România, fiind prima astfel de certificare conferita de
auditorul umlaut unui operator de rețea de internet fix din România.

Salvamontiștii se bazează pe rețeaua 5G, o rețea puternică, fiabilă, care asigură un transfer de date mai rapid, ceea ce este esențial în găsirea unei victime aflate într-o zonă fără semnal, greu accesibilă și în condiții de vizibilitate redusă…

*articol în parteneriat cu Vodafone

#TogetherWeCan #Salvamont #VodafoneGigaNetwork #ReteauaPeCareTePotiBaza

Lasă un comentariu:

Leave a Reply

Your email address will not be published.