Asociația lui Dinu Drog, „ Încotroceni- Oameni, Idei, Povești” organizează anual un eveniment pentru comunitatea frumosului cartier Cotroceni plin de case impresionante și curți largi, în care lumea se adună, socializează, bea un vin sau o limonadă, ascultă muzică, cumpără și vinde diverse mărunțișuri. Evenimentul se numește Bazar de Cotroceni și a ajuns în 6 ani de la o curte, la 260 de curți și locații în care se întâlnesc zeci și sute de bucureșteni. Știu că anul acesta Vodafone s-a implicat destul de mult în susținerea acestui eveniment dedicat comunitatii din Cotroceni, asa că vizitatorii vor putea experimenta hot spoturile unde au loc concerte și momente artistice sub conceptele Sounds of Cotroceni, Retro Street Party, Blues Bazar, Concert on a garage, cornere foto instagramabile, Peretele cu mesaje pentru viitor, Vânătoarea de poezii (Vodafone Poetry Hunt), Delicicleta cu înghețată.
Dinu, vorbim despre o acțiune inedită în București, aflată deja la a șasea ediție! E o chestie foarte faină… De fapt, cum s-a născut conceptul?
Noi avem o asociație care se cheamă „ Încotroceni- Oameni. Idei. Povești” care, încă de la înființare, din 2014, a organizat în fiecare an un fel de serbare a comunității. Se chema „Zilele Cartierului Cotroceni”, dar era un eveniment tipic, în care asociația organiza cam totul și oamenii veneau ca spectatori. Lucrurile s-au schimbat în 2017 când ne-am dat seama că nu mai putea organiza evenimentele în spațiul public, pentru că relațiile asociației cu Primăria de Sector și cea Generală s-au stricat. Așa că ne-am orientat spre spațiile private din cartier.
Conceptul „Bazar de Cotroceni” s-a născut în 2017 când o vecină care se muta din cartier ne-a cerut sprijinul să organizăm un garden sale în curtea sa pentru că dorea să scape de anumite lucruri. Așa că am chemat pe cineva care vindea cafea, doamna și-a invitat niște prietene care au vândut haine vintage, cineva a venit cu niște viniluri și uite așa am început…
Cine s-a bucurat de evenimentul de atunci?
La Little Garden Sale- că așa s-a numit, au venit mulți vecini, a fost ceva spontan, ne-am simțit bine cu toții, de aceea ne-a întrebat multă lume ulterior când mai organizăm așa ceva. Atunci s-a născut Bazar de Cotroceni, și ne-am dat seama ce mare potențial există pentru „garage sale” pe stil american, un eveniment descentralizat „open doors”.
Și ce anume se întâmplă exact?
Practic noi nu asigurăm decât o platformă pentru curțile private și afaceri mici locale unde oamenii se înscriu și fiecare își gestionează propriul spațiu. Asta aduce multă energie bună și creează un sentiment de bună implicare în eveniment. Oamenii sunt activi și pun umărul la succesul acțiunii…
Noi am început cu o curte și acum, după 6 ediții, am ajuns la 260 de curți și businessuri în Cotroceni unde se vând de la brioșe, până la haine vintage, colecții de viniluri… Se organziează ateliere pentru copii, pentru vecini. Fiecare realizează ceva special în propriul spațiu.
Și în felul acesta comunitatea se sudează…
Da, oamenii se cunosc, beau un vin împreună, o limonadă, sunt deschiși spre oraș, asta însemnând că și alții, din afara cartierului au ocazia să intre în curțile oamenilor, să cunoască acest cartier nu numai din punct de vedere arhitectural, ci și uman.
Acest tip de eveniment poate avea loc doar în cartiere cu case, nu-i așa?
Da, mai degrabă aș zice că da… E mai dificil în zone cu blocuri în primul rând din cauza spațiului… În Cotroceni sunt cam 40 de străzi, iar active în acest eveniment sunt cele din zona Elefterie…
Ce parteneri importanți vă susțin?
Vodafone de exemplu care s-a arătat foare interesat de ideea asta de comunitate locală și s-a implicat în susținerea unor mici concerte, pentru că vreau să spun că au existat de la început niște puncte de interes ale evenimentului, cum le-am zice „hot spots”. Printre care și câteva locații cu muzică: o locație e pe un garaj, unde o trupă locală organizează concerte inedite pentru București, lumea ascultă din stradă, mai există curtea lui Jurjak unde vom organiza de asemenea niște concerte, precum și la Adrian Despot în curte unde va fi „Sounds of Cotroceni”. La acestea se adaugă încă un eveniment de retrodisco.
Există o hartă a Bazarului?
Da, există o hartă care va fi și printată, dar și digitală, unde vor fi marcate niște pinuri care să te ajute să-ți faci un traseu individual.
Deci dacă vin din Berceni, iau autobuzul, cobor la Eroilor și în spatele Bisericii Elefterie se întâmplă cam tot. Tu îți cunoști toți vecinii?
Îmi cunosc mai toți vecinii și la asta a ajutat foarte mult și pandemia, în mod paradoxal, pentru că ne mai vedeam la o bere în fața curții, ne mai întrebam dacă avem nevoie de ceva de la Mega… Asociația noastră a și creat o platformă online în perioada aceea care se chema „Vecinul tău” și care a funcționat foarte bine timp de un an.
Cum ai defini spiritul Cotroceniului?
O comunitate închegată, oameni implicați civic care au văzut că nu trebuie să aștepte din partea unei asociații de cartier ca să protesteze sau să ceară lucruri. Acum ei fac singuri petiții, de exemplu, și nu ne mai așteaptă pe noi să acționăm… Spiritul civic a crescut și asta ne bucură mult.
Bazar de Cotroceni nu este un eveniment comercial.
Nu, spre deosebire de alte evenimente de genul acesta, nu, nu este comercial. Adică nu rupem bilete:). Nu este un târg, ci un eveniment comunitar care își propune mai mult decât vânzarea unor mărunțișuri. Acesta este de fapt un pretext pentru ca oamenii să se întâlnească, să schimbe idei, etc. De fapt, Bazar de Cotroceni este un liant al comunității, o șansă să ne deschidem cartierul spre ceilalți locuitori ai Bucureștiului și este și o platformă comunitară pe care se pot grefa tot felul de proiecte. E o sufragerie în care ai mai multe obiecte frumoase de admirat😊.
foto Marius Cioroaba/ New Frame Production