Thursday, March 13, 2025

Ovidiu Atanasiu: „Dacă vom fi mai mulți care vom crea alternative la șolile tradiționale, vom schimba sistemul”

Distribuie

Ovidiu Atanasiu este unul dintre fondatorii AmSchool, adică American Alternative School, singura unitate de învățământ (școală și liceu) de flipped education din România. Școala are un parteneriat cu Universitatea din Missouri, Mizzou, care a implementat acest stil de învățare în multe școli din lume.

Ovidiu Atanasiu a studiat Psihologie și Științele Educației la Universitatea București și are peste 20 de ani de experiență în domeniul educației pragmatice. Este autor, antreprenor, speaker și trainer, fiind certificat în Managementul Resurselor Umane.

————————————————————————————————————————

Ovidiu Atanasiu, AmSchool e o „altfel” de școală? E acreditată?

Internațional, da, nu în România.

De ce nu?

Nu intenționez să o acreditez în România. Pentru că, dacă o acreditez, vine un organism total comunist care mă va obliga să fac cum vrea el. Dacă lucrurile se vor schimba în România din acest punct de vedere, atunci vom acredita și noi școala aici. Deocamdată nu este nevoie de o școală acreditată în România pentru ca un tânăr să meargă la o facultate din țară sau din afara ei.

Ce face ca AmSchool să fie specială și interesantă?

„Flipped education”. E un concept mai dificil de explicat așa, dintr-o dată. Voi începe însă prin a spune că numai ideea de a face o nouă școală privată în București unde este plin de ele, mi-a dat dureri de cap. Nu intenționam să fac asta, dar după rezultatele extraordinare pe care le-am avut cu Succes Academy unde de 7 ani  pregătim tineri într-ale businessului, au venit la mine niște părinți care mi-au spus că doresc ca ai lor copii să învețe altfel decât în mod tradițional.

Școlile de stat și multe dintre cele private au tot curricula națională și fac lucruri pe care le făceam eu acum 40 de ani, ceea ce nu mi se pare ok. Nu am avansat aproape cu nimic. Nu mai spun că toate skills-urile pe care noi le antrenăm în Succes Academy nici măcar nu contează în școala românească.

Și cum funcționează AmSchool, ce program are?

Copiii care se înscriu la noi, lucrează de dimineață până la ora 15.

Dar nu văd clase aici!

Nu, și asta face parte din conceptul de flipped education. Lucrăm în clustere și nu în clase. Ideea de clase este aberantă total pentru că tu, ca trainer, ca profesor, ca tutor, nu poți lucra cu 30 de copii. Un profesor din școala tradițională care predă în clase cu mulți copii, ce va face? Va lucra cu cei buni lăsându-i în urmă pe ceilalți care nu țin pasul.

Și care este principiul unui cluster?

Nobody is left behind. Adică în momentul în care un copil rămâne în urmă, la science, de exemplu, ceilalți vin și îl ridică, lucrează cu el. Clusterele sunt și în școlile tradiționale, nu-i așa că nu le observăm? Când se dă pauză, ați văzut că elevii se strâng într-un grup? Adică în aceste „clustere” cum le spunem noi, care sunt forme naturale de comunicare. Și noi acasă avem acel grup de prieteni, cei 4 sau 5, cu care formăm un cluster în care cu toții suntem pe aceeași lungime de undă.

Nimeni nu-i lăsat în urmă. În urmă față de ce anume?

Față de conținutul studiat. Este ca în orice școală! Numai că noi, având un parteneriat încheiat cu Universitatea din Missouri, avem cursurile create de specialiștii lor.

De ce i-ați ales pe ei?

Pentru că dezvoltă cursurile intern. Sunt foarte mulți furnizori de cursuri pe piață care își fac o platformă, cumpără niște conținut din altă parte și îl revând. Nu apreciez asta. Când i-am întâlnit pe cei din Missouri, lucrurile au fost diferite, și de aceea i-am ales pe ei să ne susțină în demersul nostru de a crea un alt tip de școală.

Deci școală și liceu. Dar în toată această evoluție școlară există testări, certificare, examene?

Bineînțeles! Evaluarea este on going. Ea este făcută de profesorii din SUA. Noi, cu tutorii noștri am dublat profesorii din America. Am adus tutori români. De fapt coach, care sunt desigur, profesori. Dacă te uiți acum pe geam, vei vedea că acum  se fac germană și matematică, iar copii se duc la tutor pentru a cere ajutorul. La noi profesorul nu predă nimic, el este la dispoziția copilului care discută cu el și îi cere ajutorul, pentru că toate conținuturile sunt auto livrabile și păstrează ritmul copilului de învățare.

El preia ce are de preluat, studiază, după care, desigur că are întrebări și cere ajutorul recurgând la tutor. Și nu numai la el! Avem o întreagă echipă în spatele tutorului care este formată din consilieri pe diverse probleme, fiindcă la orice evaluare nu numai conținutul este important, ci și psihicul copilului. Și în plus, aici nu se merge pe ideea că dacă întrebi sau ceri ajutorul, vei deranja pe cineva! Tutorul este aici pentru elev, tocmai pentru a fi „deranjat” cu întrebări! În plus, tutorul trebuie să veririfice nivelul copilului nu prin faptul că vede că tema sau proiectul au fost realizate, ci și cum au fost, în ce manieră, iar în cazul în care rezultatele copilului nu sunt bune, atunci tutorul trebuie să afle cauza și să ajute la rezolvarea ei.

Ce fel de materii se fac aici?

Engleză la nivel de „limbă maternă”, science, social studies, arte, sport… Programa, ca să zic așa, este formată din cursurile de la Mizzou, Universitatea din Missouri, adică. Elevii noștri obțin aceeași diplomă ca elevii din America, diploma Mizzou, la finalul liceului. Ca să meargă mai departe le mai trebuie un examen care ar fi echivalentul BAC-ului, deși nu este comparabil. Sunt multe facultăți care nu acceptă BAC-ul românesc, pentru că se știe că acesta este orientat pe cunoștințe, nu pe abilități și skills-uri.

Care este promisiunea pe care o faceți părinților?

Că din momentul în care preluăm copilul atunci când vine la noi, îl ducem până în momentul în care este admis în facultatea în care vrea să ajungă. Asta înseamnă inclusiv orientarea în carieră, depunerea dosarelor- dacă vorbim despre facultățile din afară, din Europa sau din State.

Care este rolul școlii azi?

Să te antreneze și să te ducă acolo unde vrei tu!

Și dacă elevul nu știe spre ce să se ducă?

Nu există așa ceva. Dacă lucrezi bine cu un copil, cu un tânăr așa cum facem noi în programul Succes Academy, el va ști exact ce îi place. În liceele din România, în clasa a XI-a, elevii sunt ca niște orbi în intersecție, nu știu pe unde s-o ia. Iar părinții sunt stresați și nu fac decât să pună presiune pe ei cu întrebarea clasică: „unde vrei să mergi?”

Noi avem foarte multe cursuri opționale, de exemplu. Ele îi ajută pe copii să-și afle pasiunile. Avem un copil care ne-a spus că ar vrea să facă un curs de horticultură, altul de oceanografie. Ne-a cerut altcineva un curs de astrofizică… Toate cursurile astea au rol de orientare de carieră. Opționalele în școlile tradiționale sunt… obligatorii, și asta nu pentru elev, ci ca să iasă orarul bine.

Școala tradițională este orientată spre profesor sau elev?

Spre profesor, desigur. Noi suntem adaptați sută la sută la copil, toate conținuturile sunt adaptate la copil și tutorii noștri sunt adaptați la copil, procesul de învățare este adaptat la copil, pentru că nu se mai învață ca acum 30 de ani! Noi prin Succes Academy am înțeles de 7 ani încoace de când lucrăm cu tinerii, cum învață ei! Și spațiul pe care îl avem aici este adaptat copilului.

Ni se pare esențial de asemenea ca și comunicarea să fie inter generațională, pentru că cei mici trebuie să fie în contact cu cei mari- așa cum nu se întâmplă la școlile tradiționale- pentru că așa vor vedea și își vor alege modele, pe când cei mari vor învăța leadership, lucrând cu cei mici. Sunt dimineți în care vin aici și îi găsesc lucrând împreună.

Și de fapt ce înseamnă flipped education?

Să transformi responsabilitatea predării în responsabilitatea învățării. Nu poate fi cineva responsabil de ceea ce înveți tu! Doar tu!

Cum sunt organizate cursurile?

Fiecare curs durează 6 luni de zile. Și fiecare lecție dintr-un curs nu ți se deschide decât dacă ai terminat evaluarea pentru cea anterioară. Evaluările sunt pe fiecare lecție. Iar la finalul cursului e o altă evaluare care pune accent nu pe ceea ce ai memorat, ci pe ceea ce ai înțeles!

Școlile tradiționale încurajează furtul. Proiectele se fac cu copy/ paste…

Da, ei bine, aici nu există așa ceva pentru că, pur și simplu, evaluările sunt trimise în America la Mizzou unde profesorii nu pot fi păcăliți… Toleranța este zero pentru așa ceva.

Acest model de învățare, „flipped education”, bombardează practic stilul de învățare tradițional!

Da, așa este. Ca să semnez parteneriatul cu Mizzou le-am cerut să-mi dea o mulțime de parteneri de-ai lor cu care au implementat deja sistemul în lume. Și am vorbit cu școli din Hanoi până în Mexic! Sunt foarte multe feluri de școli. Există chiar și una care este făcută pentru copiii unor oameni foarte bogați care au adicții! Școala este situată într-o rezervație din America la o distanță de 200 de km de orice localitate. Acolo se lucrează unu la unu cu fiecare student în parte. Deci până la aici au ajuns…

Cum sunt părinții copiilor de aici, de la AmSchool?

Sunt niște părinți nonconformiști care au făcut pasul ușor spre noi. După primul semestru, când am văzut rezultatele elevilor noștri în comparație cu ceilalți din lume, nu am mai avut nici un stres.

Care este cea mai mare problemă a părinților din România?

Că nu au încredere în copiii lor. Nu au încredere în capacitatea lor de a fi responsabili. Dar părinții sunt cei care nu-i fac responsabili! Dă-i putere copilului și fă-l responsabil! Rezultatele vor fi spectaculoase. Eu cred în dezvoltarea naturală a unui copil. El are o capacitatea fantastică de a învăța. Dar copiii devin plictisiți atunci când sunt forțați să facă ceva. Noi vrem copii liberi, dar în sistemul educațional învață cu forța. Nu se prea leagă cele două…

 

„Avem o școală democratică. Fiecare decizie este supusă la vot, iar eu am un vot egal cu al fiecărui copil de aici!”

 

Dar libertatea pe care le-o oferiți nu înseamnă haos?

Nicidecum! Libertatea pe care ei o înțeleg foarte bine este cea în care există responsabilitatea rezultatelor lor.

Care este istoricul dvs academic care vă poate face credibil în zona asta?

Am terminat Psihologie și Științele Educației la Universitatea București. Nu m-a încântat ideea de psihologie, așa că m-am angajat în media, unde am creat o revistă Forum de Business. Visul meu era să creăm un program de educație a populației în domeniul asigurărilor. Apoi m-am apucat de training și am făcut-o la nivel profesionist. M-am retras din zona asta de când i-am descoperit pe tineri. Am pornit pe drumul acesta al schimbării, dar nu mai cred că schimbarea poate veni de sus în jos, ci invers.

Din toamna asta vrem să oferim consultanță gratuită celor care vor să deschidă școli. De 4 ani de zile lucrez la proiectul ăsta și vreau să-l dau mai departe pentru că îmi dau seama că, dacă vom fi mai mulți, vom reuși să schimbăm sistemul.

V-au contactat și directori de instituții publice de învățământ?

Nu. M-au contactat în schimb cei din învățământul privat să fac training cu profesorii, dar nu am acceptat, pentru că sunt câteva meserii cu care nu fac training. Între care și aceasta. De ce? Pentru că au senzația că sunt mici dumnezei și ei nu vin la training să învețe, ci să evalueze. De aceea le-am răspuns celor din învățământul privat că au o problemă în general cu selecția de oameni, cu angajarea unor oameni al căror profil nu se potrivește cu meseria lor. Pe mine nu mă interesează că un profesor are 10 ani de experiență.

Pe mine mă interesează atitudinea lui. Eu, când fac angajări, după ce sunt de acord cu persoana respectivă, o mai supun unui test: al copiilor. Am avut profesori pe care copiii nu i-au vrut. Mi-au explicat ce anume nu le-a plăcut și acel profesor, chiar dacă era bun în partea tehnică a profesiei, nu a fost angajat.

Pentru că nimeni nu învață de la cineva care nu i-a câștigat respectul. E o regulă generală care spune că, dacă eu disprețuiesc pe cineva, nu voi putea învăța nimic bun de la acea persoană. Într-o școală tradițională elevii disprețuiesc majoritatea profesorilor.

Azi se educă cei care vor deveni oamenii viitorului. Cum vor arăta ei? Cum va fi omul viitorului?

Steve Jobs a modificat din punctul meu de vedere sută la sută omenirea. Am trecut de la sisteme mamut cum era Microsoft, la niște sisteme foarte flexibile. Dacă deschidem ochii, vom vedea cum companiile globale de top nu mai angajează oameni cu facultate. Ideea de facultate va fi o chestie depășită. Sigur, vor rămâne anumite profesii care vor fi pregătite în facultăți, dar în rest oamenii vor trebui să conjuge domenii. Angajatorii vor fi interesați de ceea ce vor ști oamenii să facă la nivel profesionist. Știi project management? Da. Dar ai făcut un curs pentru asta cu un guru în domeniu și poți fi mult mai bun decât cineva care a făcut 5 ani de facultate unde poate că nici nu a învățat despre project management. Adică vor fi căutați cei ale căror abilități au fost dezvoltate, antrenate de-a lungul timpului, așa cum facem și noi la AmSchool.

Text susținut de AmSchool

 

 

 

Cristina Stănciulescu
Cristina Stănciulescuhttps://cristinastanciulescu.ro
Mă interesează să scriu și să vorbesc pentru cei care au curiozitatea de a afla despre oameni frumoși sau care, datorită interviurilor sau articolelor de aici, vor primi inspirație sau doar voia bună.

Citeşte si

Din aceeași categorie

Îți mai recomand