Avi Cicirean este fondatorul și managerul Brand Minds. I-a adus în ultimii 4 ani pe Seth Godin, Karim Rashid, Martin Lindstrom, plus alți 20 de speakeri celebri, experți în domeniile lor, care au influențat lumea de business din România sub Brand Minds. Anul acesta Brand Minds arată așa:
Când am intrat aici am văzut pe ușă Brand Minds, Brand Emotion..
Și Digitalium.
Și Digitalium, dar eu m-am oprit la Emotion. De ce emotion?
Noi, în momentul în care am fondat Brand Emotion, în 2005, ne numeam altfel. Cool Name Media ne numeam… Mă numeam, că eram singurul angajat :)), dar am învățat să vorbesc la plural, că acum sunt 12 oameni care lucrează aici. După 2008, 2009, ne-am dat seama că ne-ar trebui un nume mai serios care să reprezinte exact ceea ce facem noi. Și, lucrând cu foarte multe branduri și creând foarte multe reclame, ne-am dat seama că noi ajutăm de fapt brandurile să transmită emoția. Și de aici a venit numele de Brand Emotion.
Care e ultima emoție pe care ai avut-o?
A fost acum vreo lună când am fost la Singularity University la NASA. Câteva zile nu am putut vorbi cu nimeni. Am simțt un mix de mândrie și excitement, pentru că am descoperit o lume complet nouă, am văzut viitorul, ce se va întâmpla și nu știu dacă suntem pregătiți pentru treaba asta…
Sună ușor înspăimântător…
Nuuu, vom trăi mai mult și vom fi mult mai sănătoși.
Dar România e cumva înfrânată în drumul ei spre viitor
Nu cred, cred că înfrânarea vine din mindset-urile noastre și limitările pe care ni le punem. În România e loc de a face treabă mai mare decât afară. Și asta o spun pentru că afară piața asta este cumva saturată, aici mai e loc. Dacă ai o idee bună, ea se va avea loc să se dezvolte.
Ce se studiază la Singularity University?
Trendurile viitorului. De la 8 dimineața la 7 seara ai cursuri de o oră, o oră și jumătate cu cei mai mari oameni de știință din lume pe biotech, pe nanotech, pe modificare genetică, pe food, space, mobility. A fost fascinant.
Și ce te-a marcat din aceste cursuri?
Am aflat că suntem ultima generație de homo sapiens cum ne știm până acum și cea mai rudimentară generație de „homo robotus” pentru că acum telefonul mobil ese încă în afara noastră..
Și ce vom deveni?
Cyborg. Până în 2030 vom avea telefonul mobil în noi, vom avea legătură neuronală cu Cloud-ul. Sună SF, dar e ceva ce-am văzut cu ochii mei.
Ai vrea să ai o legătură neuronală cu Cloud-ul?
Da, eu vreau să am legătură cu lumea tehnologică pentru că astfel vom trăi mai mult, vom duce gândurile noastre, memoria noastră mai departe. Peste 30, 40 de ani îți vei putea înregistra și transmite memoria pentru totdeauna urmașilor tăi sau celor care vor s-o acceseze.
Și Dumnezeu unde mai încape?
Din păcate, sau nu știu dacă din păcate, noi vom ajunge creatori care vom crea viața pe care o vom trăi. De la modificarea genetică la tehnologie…
Și omul… ce va mai rămâne din el?
Redus la esență, omul este un cod ADN. Rolul nostru pe pământ este de a duce mai departe acest cod, așa cum ne-am adaptat și până acum la schimbările din jur și am dus mai departe codul nostru, așa se va întîmpla și de acum încolo…
Valorile unui produs sau ale unei companii sunt în mintea cosumatorilor. Un produs nu este un logo sau un serviciu, ci este un cumul de valori. Valoarea lui nu este dată de preț, care este un lucru complet diferit față de valoare.
De aceea aduci acești oameni să vorbească prin Brand Minds?
Noi, cu Brand Minds vrem doar să inspirăm alți oameni, pentru că Brand Minds a pornit ca o nevoie de conținut premium. Înainte de Brand Minds, am mers pe la toate conferințele de acest gen din lume și am realizat că la noi veneau mulți părerologi, care nu aveau nimic fondat, niciun studiu, nimic. Nu veneau cei care făceau studii, care aveau teme de cercetare… Asta am vrut noi să aducem, nume ale științei, experți care se bazau pe rezultate științifice în expunerile lor.
Și ai simțit că ai schimbat ceva?
Oamenii care vin la Brand Minds pleacă complet schimbați. Când mergi la o conferință, sau ai parte de o conversație cu un om super inteligent, ai parte de o conexiune de cunoștințe și ajungi la un nivel superior. Dacă faci în mod constant acest lucru ai o creștere continuă. Nu te mai poți întoarce acolo de unde ai plecat, pentru că ți-ai setat noi repere de conținut, de mindset și ai văzut cum gândesc cei mai inteligenți oameni din lume. Că despre asta este vorba. Pe Seth Godin ne-am chinuit 5 ani să-l aducem. Elita business-ului și elita gândirii modiale, asta am vrut să aducem aici și asta am vrut să accesăm.
Dar de ce? Ce te-a îndemnat să faci asta?
Rolul meu pe pământ este acela de a crea. Mantra mea pe care o repet constant este I have to create a better world.
Atunci trebuia să te bagi în politică, nu?
Nu, nu sunt genul.
Acolo ai fi avut puterea.
Nu sunt orientat către putere, sau bani, ci către legacy. Nu sunt genul de om care să-mi fac PR, nu sunt omul din față, niciodată nu am fost, nu puterea mă hrănește… Am stat în spate organizând astfel de evenimente, ca să arăt oamenilor și o altă față a lucrurilor.
Cine sau ce te-a schimbat, influențat?
Mai întâi, ceea ce m-a schimbat pe mine, au fost cei 3 ani de psihanaliză pe care i-am făcut. Aceia m-au ajutat foarte mult, pentru că am încercat să mă descopăr la un psiholog psihanalist. O dată pe săptămână timp de 3 ani. Sunt un om curios să aflu, nu iau lucrurile ca atare, le pun la îndoială, vreau să ajung la esență. Și la esența mea, și a lucrurilor.
Și cum aduci sau cum alegi pe cei care vin la Brand Minds?
E simplu, noi curatoriem lista cu 2, 3 ani înainte.
Anul acesta vine Yuval Noah Harari care a scris Homo Sapines și Homo Deus. Ce-mi poți spune despre el?
Este unul dintre puținii care au libertatea de a se exprima și de a aduce în atenția publicului ce urmează să se întâmple în era tehnologică cu noi, oamenii.
Vine și Guy Kawasaki…
Da, unul dintre preferații mei. Îl urmăresc cam de 8 ani și, după ce a scris cartea Enchantment, am devenit fanul lui.
Vine și Grant Cardone, expert în vânzări. Care e trendul azi în vânzări? Până la urmă cu toții vindem ceva. Nu? Cine reușește să vândă?
Reușește să vândă cel care își gestionează cel mai bine emoțiile. Și cine e mai perseverent. Dacă bați la ușă și nu ți se deschide, trebuie să insiști, oamenii de vânzări știu cel mai bine asta.
Care e în 2019 definiția unui brand?
Valorile unui produs sau ale unei companii este în mintea cosumatorilor. Un produs nu este un logo sau un serviciu, ci este un cumul de valori. Valoarea lui nu este dată de preț, care este un lucru complet diferit față de valoare. Și dacă tu te identifici cu valorile acelui produs, automat relația și tranzacția se fac mult mai ușor. Asta se poate extrapola la orice brand și la orice om.
Și personal branding-ul?
Sunt 12 arhetipuri de brand create după principiile lui Jung. Foarte ușor poți identifica arhetipul fiecărei persoane.
Colecționezi artă contemporană. De ce?
A fost o evoluție normală a mea. Eu cred foarte mult în forma de exprimare pură și în momentul în care am ajuns să colecționez artă, am început să hrănesc artistul din mine. Prin zona de artă mă exprim. Susțin artiștii contemporani români. (În birou, pe pereți, erau două lucrări Roman Tolici pe care le-am fotografiat)
Dacă ar fi să te exprimi prin ceva, care ar fi acea zonă?
Brand creator.
Ce brand are România?
Are un brand, numai că nu știu cât de aspirațional mai este în contextul actual internațional. Noi românii suntem în general bine văzuți în afară. În cercurile academice, sau de start up, sunt români de care aici nu se vorbește. Mințile creative care ne reprezintă în afară sunt cu adevărat performanțe și respectate.
De ce te duci atât de des la conferințe în afară?
Pentru că noi căutăm vorbitori, descoperim chiar speakeri noi, buni..
Ce înseamnă un speaker bun?
Nu e numai un tip care spune o poveste, ci unul care trebuie să îndeplinească niște criterii: să fie charismatic, să fi scris o carte sau mai multe, deci să fie autor, povestea prezentată de el să fie autentică, etc…
„Ei vorbesc despre perseverență și determinare, în primul rând”
Tu vorbești public?
Da, chiar luna viitoare voi merge la Ted Sofia să țin un speech care se numește Destiny.
Există destin?
Da. Pe care ni-l creem noi. Dacă tu știi că vrei să faci un anume lucru și-l repeți mii și mii de ore, 10 000 de ore, că știm cu toții această regulă, atunci vei ajunge să faci asta. Dacă vei sta toată ziua pe rețelele sociale, atunci e clar că nimic nu se va întâmpla:)
Cu care dintre acești mari vorbitori ai comunicat cel mai ușor?
Vorbim de superstars! Primul zid în comunicarea cu ei e format din managerii lor. Când spun superstars, știu ce spun. Au foarte mulți bani, sute de milioane, venirea pentru ei în România chiar și pentru o zi, înseamnă de fapt 5 zile. De ce ar face asta? Le este foarte greu să spună da sau nu. Și, de cele mai multe ori, spun nu. Noi îi convingem acum prin recomandări care sunt foarte bune.
Ai rămas în relații cu ei?
Da, nu vorbim zilnic, sau nu avem o relație de prietenie, dar dacă am nevoie să-i abordez, o pot face.
Cât muncești pe zi?
Cam 12 ore.
Cât muncesc acești speakeri?
Continuu. Dar ei nu consideră că muncesc, ci că așa trăiesc. Când ajung la un anumit nivel, nimeni nu-i mai poate opri, nici familia. De obicei, familiile lor sunt foarte înțelegătoare.
Ce spun toți acești oameni? Ce fir roșu au?
Ei vorbesc despre perseverență și determinare în primul rând. Dacă ai o idee, perseverează până când… vei eșua, dacă e cazul să se întâmple asta. Uite, am fost de curând în Sillicon Valley unde s-a înființat ceva ce nouă ne sună străin: safe-to-fail environment, adică un mediu în care să eșuezi în siguranță. După eșec, facem altceva, folosim ce am învățat, avem o nouă idee, dacă nu, o luăm de la zero. În România, dacă eșuezi, automat ești etichetat. Ar trebui să fim mai toleranți cu cei care eșuează.
Deci nu ne facem de râs atunci când eșuăm…
Nu!
Care este secretul mersului înainte?
Fail fast!
Cum adică?
Eșuează, ridică-te, eșuează, ridică-te... dacă e să eșuezi, nu lăsa să sângerezi. Dacă un business sîngerează, omoară-l și fă altceva.
Begin with the end in mind
Ce ai făcut când ai fost jos?
În fiecare dimineață îmi puneam întrebarea pentru ce mă trezesc eu în fiecare zi. E o întrebare fundamentală. Pentru ce te trezești azi? Dacă te trezești sau nu, e vreo diferență? Și dacă îți pui această întrebare mereu, vei afla răspunsurile. Cărțile ne inspiră să găsim răspunsurile care sunt în noi, de altfel, mai repede.
Ce cărți de motivație ai recomanda acum?
Brendon Burchard „The motivation manifesto”, „The 10XRule” de Grand Cardone…
Ai avut piedici? Cine ți le-a pus?
În primul rând chiar mintea mea. Instinctul nostru este de a ne proteja de pericolele pe care… ni le imaginăm de cele mai multe ori. Frica de eșec, de a nu fi ridicol, toate fricile astea blochează mintea.
Te duci doar la cursuri și conferințe de business?
Nu, de curând am fost la un curs de inteligență emoțională. Nu știu cât am învățat sau reținut, dar știu că de acolo, din mintea mea, ceva va ieși la suprafață la un moment dat.
Păi oricum, doar inteligența emoțională ne va rămâne…
Nu, cred că adaptabilitatea. AQ. Se vor schimba foarte multe în viitorul apropiat. Cum spunea și Darwin, cele mai puternice specii nu sunt cele mai inteligente, ci cele care se adaptează. Și vom avea nevoie să ne adaptăm la condiții noi, fiindcă în 3 ani de zile se va ridica temperatura pe glob cu 1.5 grade, ceea ce va aduce schimbări majore….
Eu, când închid ochii și vizualizez Brand Minds, vizualizez 10 000 de oameni în sală. Asta face diferența dintre doers și dreamers: ce faci pentru a-ți atinge scopul.
Ți-e teamă de viitor?
Nu, deloc! Planeta se poate recupera, doar că trecerea la energia solară trebuie făcută mai repede. Mașinile electrice vor avea autonomie din ce în ce mai mare. Tesla are deja autonomie de 600 de km cu dar o încărcare. În viitor, nici nu vom mai alimenta mașinile.
Ce ți-ar plăcea să faci mai mult decât acum?
Nu știu ce mi-ar plăcea, eu fac mereu ce-mi place.
Mă gândeam că-mi vei spune că vrei să zbori în jurul Pământului și să te uiți pe fereastră…
Exact (râde). Exact asta vreau să fac, că uite, pe telefonul meu este Pământul văzut din spațiu, vezi? Sper să fiu sănătos, că în 20 de ani de acum încolo aceste călătorii vor fi posibile pentru toată lumea.
În ce fel te-a schimbat întâlnirea cu toți acești oameni pe care i-ai adus în România?
Eu la început, prima dată de fapt, l-am adus pe Martin Lindstrom într-un eveniment cu 350 de oameni. Să-ți spun drept, eu l-am adus pentru mine, dar am zis că poate vor fi și alții interesați:). Și a fost extraordinar. Primul eveniment, deci, a ieșit ca experiență foarte bine, financiar, nu prea… Sunt costuri foarte mari. În momentul de față am ajuns să fac acest gen de evenimente pentru că am un vis: când închid ochii visez o sală de 6- 7000 de oameni. Și pentru asta muncim în fiecare zi: suntem pe această direcție. Și cum spune Stephen Covey în The 7 habits oh highly effective people (altă carte care mi-a schimbat viața), begin with the end în mind. Tot ceea ce începi, gândește-te cum arată la final. Vizualizează-ți finalul. Eu, când închid ochii și vizualizez Brand Minds, vizualizez 10 000 de oameni în sală. Asta face diferența dintre doers și dreamers: ce faci pentru a-ți atinge scopul. Ideas without deadlines are only dreams.
Care a fost cel mai mare efort pentru acest Brand Minds?
Să-l aducem pe Harari, pentru că el a semnat un contract cu Ridley Scott pentru Sapiens. Se face filmul Sapiens! Și dacă nu îl aduceam acum, nu știu dacă mai aveam cum să-l aducem.
Care a fost cauza pentru care ați donat din profitul lui 2018?
Am plantat câte un copac pentru fiecare participant la eveniment. Am plantat 3000 de copaci la Videle împreună cu Asociația Mai mult Verde.
Iar anul acesta?
Ne-am propus să creăm un boot camp pentru copiii excepționali care vor forma viitoarele elite.