(#AIconicpeople) Cristina Sturza-Vidrașcu : "Puține sunt activitățile mai importante în viață decât lectura"

(#AIconicpeople) Cristina Sturza-Vidrașcu Fotografii: Cătălin Olteanu

Cristina Sturza-Vidrașcu a absolvit  Dreptul la Universitatea de Stat din Chișinău și din 2005  este directorul editorial al Editurii Litera.

E dificilă afacerea cu cărți?

Ca orice afacere pe care vrei să o faci bine și pe termen lung, este dificilă și editarea de cărți. Iar scopul nostru este unul extrem de ambițios – vrem să facem ca oamenii să citească mai mult, și nu e deloc ușor. Într-o lume agitată și plină de factori care ne “fură” atenția și o duc spre activități mai comode și mai ușoare (tv, online, facebook etc), vrem să ne asiguram că oamenii au acces la cărți bune și de calitate. Piața de carte în România este destul de mică, estimată (destul de optimist) la 100 de milioane de euro, fără piață educațională. Prin comparație, piața franceză se ridică la peste un miliard de euro, Germania deține recordul cu 6 miliarde de euro, iar vecinii sloveni și bulgari au piața estimată între 100 și 200 de milioane de euro. Consumul de carte în România, conform celor mai recente sondaje, este extrem de redus, doar 2.8% dintre români citesc o carte pe lună. Deci este o afacere dificilă.

Cum a început Editura Litera?

Editura Litera a început printr-o întâmplare fericită, în 1989, de către domnul Anatol Vidrașcu, la Chișinău, a doua zi după ce s-a dat legea care permitea crearea unor întreprinderi semiprivate în fosta Uniune Sovietică. Un cititor avid, om pasionat de carte și redactor la o editură de stat, a profitat de acest moment pentru a fonda prima editură din Republica Moldova. În 1996 a fost înființată filiala din București de către Dan Vidrașcu, actualul Director general al Editurii Litera. În 2002 s-a alăturat echipei și al doilea fiu, Marin Vidrașcu, actualul Director executiv al editurii Litera. Prin urmare, editura Litera a început ca o afacere de familie și este continuată tot în familie, de cei doi fii ai fondatorului. M-am alăturat echipei în 2005, și de atunci mă bucur să constat că am luat o decizie bună, care îmi aduce satisfacții cu fiecare exemplar de carte pe care-l primesc din tipografie.

Editura are 30 de ani. Care au fost pilonii pe care s-a construit?

S-a construit pe iubirea de carte și pe speranța că sunt suficienți oameni care să împărtășească această iubire. Am adunat în jurul nostru o echipă de oameni pasionați și dedicați, tineri, dinamici și plini de idei.

Am considerat că este foarte important să fim atenți la tendințe și să aducem publicului produse actuale, titluri premiate, material editorial excelent în condiții grafice foarte bune. Încercăm să edităm cărți foarte bune și la prețuri corecte.

Cum alegeți titlurile? Care este strategia, dacă se poate dezvălui, a companiei?

Orice editură serioasă trebuie să asigure un echilibru permanent între titlurile cu potențial comercial ridicat și cele valoroase, importante, considerate de portofoliu. Vânăm cărți importante, urmărim trenduri și clasamente, monitorizăm piața internațională, încercăm să găsim titlurile cele mai bune pentru publicul român, un public pretențios și destul de bine informat în legătura cu fenomenele literare internaționale. Lucrăm cu cei mai mari agenți literari și nu în ultimul rând, urmărim piața editorială locală.

Ce vă place să citiți?

Prefer ficțiunea, în mod cert, dar apreciez și titluri de nonficțiune, de popularizare și self -help. Sunt amatoare de cărți mai literary, trebuie sa recunosc, dar nu refuz niciodată și o carte relaxantă. Unul dintre cele mai vizibile trenduri literare din piața noastră a fost, în ultimii doi ani, cartea de ficțiune feel-good, cărți ușoare care îti dau o stare de confort și relaxare. Un soi de guilty pleasure, care s-a bucurat de succes major în România. Am terminat de curând câteva manuscrise care mi-au plăcut mult și pe care le vom publica în următoarele 12 luni. Printre ultimele mele lecturi aș menționa My Dark Vanessa de Kate Elizabeth Russell, The Chain de Adrian McKinty (o carte care a făcut furori în cadrul ultimului târg de carte de la Frankfurt, un thriller extrem de alert), seria Patrick Melrose de Edward St. Aubyn, pe care l-am descoperit sub formă de serial, dar l-am citit cu aceeași senzație de noutate, pentru că este vorba de un autor extraordinar. L-am adorat pe Domenico Starnone cu Noduri și abia aștept să publicam The Silent Patient, de Alex Michaelides. Fair play: The 5 New Rules to Revolutionize Your Marriage, Home and Sense of Purpose de Eve Rodsky a fost printre ultimele titluri de nonficțiune citite de mine și pe care îl vom publica în 2019, o lectură obligatorie pentru cupluri și familii.

Care sunt valorile de management după care vă conduceți în compania dvs?

Încercăm să facem o diviziune a muncii cât mai eficientă, insistăm foarte mult pe principiul unității scopului final și a direcției generale, considerăm echipa extrem de importantă și încercăm să păstrăm și să motivăm oamenii. Mă bucur să constat după atâția ani că avem o rotație de personal destul de mică, semn că sunt multumiți de mediul în care lucrează. Și nu în ultimul rând, încurajăm inițiativa și oamenii care sunt capabili să vină cu idei bune. Prețul corect și calitatea bună sunt doi factori extrem de importanți în strategia noastră. Formatele noi și atenția față de ce vrea publicul sunt și ele în lista noastră de criterii.

Se prevede de cel puțin 5 ani moartea cărții. Este o cronică și o jelanie a unei morți așteptate… care nu s-a întâmplat. Se va întâmpla?

Îmi amintesc panica în care intraseră editorii din toată lumea când a apărut e-bookul și device-ul de lectură (pus pe piață de numeroase companii, într-o multitudine de formate). Recunosc că și noi am avut o perioadă în care ne întrebam oare ce va urma. Dar după o perioadă relativ scurtă a devenit foarte clar că în următorii ani cartea ca obiect și concept nu va dispărea. De doi-trei ani vânzările de e-book s-au plafonat, iar vânzările pe formatul print au început să crească. Cred că publicul vrea să știe că are la dispoziție formate comode (ebook, audio, device-ul care să-l ajute în acest sens) pentru situații în care vrea să le acceseze (în călătorie, când face naveta, în metrou, on the go), dar în același timp mai cred că oamenii iubesc cartea ca obiect, obiect care ne aduce aminte de momentul în care l-am procurat sau primit, senzația pe care am avut-o atunci când am deschis-o pentru prima dată, coperta care te-a impresionat. Cel puțin asta este senzația mea – citesc mult și zilnic pe device, dar cartea rămâne un obiect valoros și cu foarte multe conexiuni emoționale.

Ce faceți pentru generația tânără? Procentul analfabeților funcționali este în creștere și tinerii, sunt, totuși, viitorii cititori, viitori consumatori, clienți… Aveți îngrijorări legate de acest aspect?

În mod cert suntem preocupați de tipologia și preferințele publicului nostru și organizăm constant acțiuni pentru a încuraja cititul în rândurile copiilor și tinerilor. Astfel, în fiecare an, pe 23 aprilie, organizăm cel mai mare eveniment de conștientizare a importanței lecturii, Noaptea Cărților Deschise, ocazie cu care ne întâlnim cu mii de cititori de toate vârstele. Receptivitatea și feedbackul excelent al participanților, cititori de cursă lungă, ne va duce în curând, în 2019, la a 7-a ediție. Special pentru copii organizăm cluburi de lectură în școli, Clubul de carte Printre Litere, cu participarea activă a profesorilor din București șii din provincie și momente de lectură în aer liber, centre comerciale, grădinițe, târguri în cadrul campaniei Liniște, copiii citesc!, pe tot parcursul anului. Pentru cititorii de toate vârstele, de peste 4 ani are loc clubul de carte Litera, unde citim și dezbatem lunar câte un nou titlu de ficțiune. Nu în ultimul rând, dezvoltând Editura Litera Educațional, interesul nostru se îndreaptă exponențial către educația elevilor în școală.

Câți angajați aveți și ce fel de relații aveți cu ei?

Litera are, în prezent, 237 de angajați. Relația noastră este bazată pe respect și încredere și considerăm că suntem într-o continuă perfecționare. Cum spuneam și mai devreme, echipa pe care o avem este foarte importantă pentru noi și este implicată atât în activitățile de zi cu zi ale editurii dar și în planificarea strategiei.

Câte cărți aveți în biblioteca personală?

Estimez că biblioteca din casă, care este comună pentru doi adulți și doi copii, are în jur de 5000 de titluri. La ea au contribuit părinții noștri, copiii și, desigur, noi. “Bibliotecile“ electronice a celor doi adulți din casă care citesc destul de mult sunt și ele destul de bogate. Deci mă consider un om bogat și norocos din acest punct de vedere și cu acces la mult mai multe cărți decât aș putea citi, din păcate.

Ce vom citi de la Litera în 2019?

În 2019 ne propunem să aducem publicului în jur de 700 de titluri. Încercăm să acoperim o paletă largă de domenii și direcții. Avem un plan extraordinar de frumos pentru copii și tineri, cu multe enciclopedii și dicționare, povești și povestiri inspiraționale și motivaționale, investim foarte mult efort în conținut educațional și avem câteva achiziții foarte importante pentru tinerii de 8-12 ani – romane de aventură sau fantasy premiate și vândute foarte bine pe plan internațional. Colecția noastră Blue Moon, destinată publicului feminin va avea peste 30 de apariții-eveniment. Continuăm autoare mari precum Jojo Moyes, Kristin Hannah, Tatiana de Rosnay, si venim cu multe nume și cărți noi. Buzz Books, colecția de titluri importante pe plan internațional, cărți care domină clasamente și ajung ecranizări de succes, va avea în jur de 30 de noi apariții. În colecția Clasici Contemporani continuăm publicarea autorilor de excepție – Karl Ove Knausgard, Richard Flanagan, Domenico Starnone, Deborah Levy și mulți alții. Colectia Kronika, una dintre cele mai importante colecții ale editurii, va fi completată cu autori precum Bob Woodward, Laurence Freedman, Serhii Plokhii, Keith Lowe, Jared Diamond, Ian Kershaw. Cu alte cuvinte, avem cărți pentru cei mici și cei mari, și pentru orice gust. Finalul anului va fi în mod cert marcat de evenimentul lansării noii cărți a lui Barack Obama.

Care sunt cărțile de vacanță pe care le recomandați?

Cele care te fac să te simți bine. Sunt convinsă că mulți pleacă în vacanțe cu cărți serioase și dificile, dar cred că majoritatea sfârșesc prin a cumpăra un thriller sau o lectură de vară. Cred că este important să ne acordăm clipe de răgaz și de relaxare. Agatha Christie încă domină topurile lecturilor de vacanță, în toată lumea. Thrillerele alerte și romanele istorice sunt și ele foarte potrivite, și aici recomand titluri pe care să le citești dintr-o răsuflare, precum: 1793. În umbra morții, de Niklas Natt och Dag, Văduve, de Lynda La Plante, Patrioții, de Sana Krasikov, Femeia de la fereastră, de A.J.Finn sau Privighetoarea de Kristin Hannah.

Mai avem timp pentru citit?

Dacă nu avem, în mod categoric, trebuie să ne facem timp. Cu copiii, seara, în drum spre birou. Într-o lume în continuă mișcare, este foarte greu să ai parte de momente de relaxare, dar măcar ne putem impune momente de formare și cultivare, prin intermediul cărților. Vânzările de carte din România în ultimul an ne arată o creștere, mai mică decât și-ar dori editorii, dar mai mare comparativ cu ultimii câțiva ani. Au crescut vânzările de carte pentru copii, deci părinții citesc mai mult cu copiii. Se remarcă un trend pozitiv pe consumul de carte de self-help și popularizare, care ne face să credem că romanii citesc mai mult. Însă e loc de mult mai bine. Sunt puține activitățile mai importante în viață decât lectura, iar faptul că oameni extrem de inteligenți și cultivați își petrec ani de zile pentru a pregăti un text pe care îl poți citi în 5-10 ore te face să te întrebi ce altceva mai important ai putea face într-un interval similar? Cum altfel te-ai putea înțelege pe tine, lumea în care trăiești, viețile altor oameni? Cartea stă la baza oricărei activități desfășurate de om, pentru că expertul din orice domeniu învață prin carte. Asta ne face fericiți să continuăm această afacere extraordinară.

 

 

Huawei sprijină seria de interviuri dedicate antreprenorilor care investesc timp și energie în dezvoltarea mediului de business. Huawei le dă o mână de ajutor în realizarea acestui demers, prin Mate 20 Pro – cel mai puternic smartphone lansat vreodată de Huawei, un dispozitiv destinat în special antreprenorilor care pun preț pe timpul lor, care își doresc dispozitive puternice care să-i reprezinte. Huawei Mate 20 Pro beneficiază de încărcare rapidă, o durată de viață a bateriei de neegalat, care asigură până la două zile de utilizare între ciclurile de încărcare și inteligență artificială superioară.

Lasă un comentariu: