Francois Demachy : "La Dior am obținut până acum 5553 de formule, din care doar una din cinci a devenit parfum"

Francois Demachy

Francois Demachy este parfumierul, creatorul, nasul Dior. Domnia sa este responsabil de „buchetele” pe care le simțiți în parfumurile  celebrei case. Oare cum trăiește un parfumier? Cum arată o zi a sa? Am citit interviurile pe care domnul Demachy le-a dat și am aflat că, în general, în timpul zilei, stă în laboratorul său și se gândește la parfumuri. Ce romantic sună, nu-i așa?

Pare că se ocupă cu ceva ce nu are legătură cu timpurile, dar nu e chiar adevărat. Până și industria parfumeriei este atinsă de graba cu care trăim. Din cauza ei, parfumierii au ajuns să lucreze mai ales la notele înalte ale parfumurilor, pentru ca omul să le simtă imediat. Nu mai e timp de analizat, nu mai e timp de descoperit. Totul trebuie trăit repede. Cu toate acestea, Francois Demachy reușește să păstreze un echilibru tipic brandului Dior.

Cu ocazia deschiderii boutique-ului Dior din Băneasca Shopping City, domnul Demachy mi-a oferit un interviu legat de parfumuri și de colecția care cuprinde, global, 30 de esențe (în România sunt 22 dintre ele) care se vând în același tip de sticlă. Diferența dintre ele, din punct de vedere vizual, este dată de culoare.

Imagini din boutique-ul Dior

Cu domnul Demachy în seara evenimentului de inaugurare a boutique-ului
Cu Laura Cosoi

M-a surprins faptul că toate vin în același tip de ambalaj și am întrebat de ce. Louis-Antoine Rousseau, Global Marketing Group Manager Maison Christian Dior, pe care l-am întâlnit la eveniment, de asemenea, mi-a răspuns că sticla parfumului este foarte apreciată de consumatori, pentru că poate fi pusă oriunde în casă, fiind simplă, modernă, atractivă, chic.

Domnule Demachy, ce parfum folosiți acum?

De obicei folosesc Cologne Royale pentru că nu vreau să am un parfum prea puternic care să mă deranjeze, iar atunci când călătoresc le folosesc pe cele la care lucrez încă, pentru a urmări efectele lor în timpul zilei sau în diferite momente. Le am tot timpul în bagaj, însă azi… nu am folosit niciunul.

Timpurile moderne cer parfumuri moderne?

Parfumurile reflectă cultura oamenilor, iar cultura evoluează, așa că și folosirea parfumurilor se schimbă în timp. Astăzi constatăm că există multe oferte de parfumuri din care este foarte greu să alegi… Putem vorbi despre un tip de lene, sau despre faptul că oamenii preferă să facă niște alegeri practice și rapide și în acest domeniu. Asta se constată mai peste tot, chiar și în gastronomie, în bucătărie, unde gustul  trebuie simțit imediat. La fel și în parfumuri. De aceea am ajuns să lucrăm asupra notelor înalte, în așa fel încât parfumul să fie repede simțit și ales.

Ce considerați a fi o noua provocare acum în domeniul parfumeriei?

Nu e una nouă, e una cu care ne-am confruntat întodeauna: faptul că lucrurile nu sunt niciodată previzibile. De fiecare dată când lansezi un nou parfum, vrei să ai succes pe măsura așteptărilor tale, dar nu reușești mereu acest lucru.

Știu că vă plac mașinile vechi. De ce? Câte aveți?

De ce? Pentru că am o nostagie la fel ca și alți mulți alți colecționari și pentru că e mult mai interesant să conduci o mașină de epocă. Asta necesită o implicare mai mare decât la una modernă care are atâtea funcții asistate. Și îmi place mai mult pentru că și satisfacția, dacă reușești să conduci bine această mașină, e mai mare. Mai demult, chiar am fost implicat în curse, așa că știu despre ce vorbesc. Am avut 4 mașini din care, recent, am vândut una. Deci mai am 3:)

Ce citiți înainte culcare?

În acest moment citesc o carte care mi se pare importantă în domeniul meu și care este scrisă de Chantal Jaquet- „Arta olfactivă contemporană”.

M-au marcat două lucruri: dragostea domnului Dior pentru flori, care provenea din copilăria lui, de la 12, 13 ani când citea tot felul de cataloage horticole și faptul că domnia sa ținea ca rochiile sale să fie la fel de bine finisate pe dos ca și pe față.

Câte parfumuri Dior poartă semnătura dvs?

Nu urmăresc performanțele de genul acesta, de aceea nu aș putea să vă spun exact, însă de când am început să lucrez la Dior, în anul 2006, am obținut 5553 de formule și știu asta pentru că tocmai am verificat zilele trecute. Dar probabil că numai una din 5 formule a ajuns să fie transformată într-un parfum.

Știu că sunteți și un mare iubitor de muzică, de aceea vă întreb și care este piesa pe care ați recomanda-o acum?

Pentru că suntem la începutul primăverii și ne gândim la soarele care răsare, cred că ar merge… „Peer Gynt”, de Grieg.

V-ați gândit vreodată la parfumul folosit de Violetta Valery din opera La Traviata?

Da, la parfumul de violete, da… Mie îmi place mirosul de violete, deși mi se pare cumva bătrânicios. Poate că la un moment dat se va lansa un parfum pe bază de violete care va avea succes, dar deocamdată violetele, de câte ori le încerc, îmi spun că nu merg, se asociază cu ceva prea vechi care îmi aduce aminte de bunica.

Și Lady Macbeth ce parfum o fi folosit?

(Râde) Vedeți? E nevoie de cultură pentru a aprecia anumite parfumuri.

Ce femeie vi se pare a fi iconică din toate timpurilor?

Grace Kelly.

Ce înseamnă, de fapt, un „nas”? Câte mirosuri puteți simți? Aveți cumva o altă anatomie, ține de o altă conformație?

Nuuuu, nicidecum, e o chestiune de antrenament! Toți oamenii, dar mai cu seamă femeile, pot să simtă multe mirosuri în mod pertinent. Însă la femei aceasta însușire funcționează mai puțin constant din cauza ciclului și fiziologiei lor. Sunt anumite molecule, anumite note, cum ar fi moscul, pe care nu reușesc să le simtă la fel de bine mereu.

Sigur, în ziua de azi simțul mirosului nu ne mai este necesar pentru a supraviețui, sau pentru a face deosebirea dintre ce e bun de mâncat și  ce nu, sau pentru a ne apăra și atunci, dacă nu am mai lucrat asupra acestui simț, el s-a atrofiat. De aceea, cel mai bun moment pentru a simți un anume miros este atunci când ne este foame, iar înainte de a mânca suntem capabili să percepem chiar și cele mai subtile arome…

Mirosul este ceva abstract, nu se poate vedea, el este reținut datorită unor contexte

Care au fost zonele de pe glob care v-au inspirat cel mai mult? Iată, acum avem aici un parfum de bujor de China!

Nu știu să vă spun foarte exact, am fost inspirat peste tot, nu există o zonă anume… Sunt tot felul de întâlniri, de locuri, de lucruri pe care le trăim, tot ce ține de gastronomie și de cultură. În mare măsură inspirația are legătură cu gusturile și cu mirosurile, iar noi, oamenii, funcționăm ca un burete care are nevoie să absoarbă, să fie alimentat… Pentru ultimul parfum, Holy Peony, am fost inspirat de bujorul din China care este una din florile emblematice ale țării. În realitate, foarte puțini bujori miros, de aceea a fost o adevărată provocare să încercăm să refacem acest lucru pentru un parfum. Pentru că bujorii nu dau esență, sau dau în foarte mică măsură.

Fiecare parfum are o altă culoare, dar ea nu vine de la ingredientele naturale, nu?

Această chestiune este una asupra căreia avem anumite dispute, trebuie să recunosc, pentru că, pentru anumite parfumuri unde se folosesc ingrediente naturale, culoarea vine de la ele, dar pentru că ea evoluează, se schimbă în timp, firește, trebuie să adăugăm și un anumit colorant ca să o stabilizăm. Eu militez ca aceste substanțe să nu fie adăugate în cantități mai mari decât e necesar și să menținem un echilibru. Culorile nu sunt importante numai în parfumerie, ci și în gastronomie, eu mereu le asociez pe cele două. Și un exemplu la îndemână este cel legat de faptul că acum 25 de ani, cu siguranță nu vă aduceți aminte, în Statele Unite a existat o tendință ca toate produsele alimentare să fie transparente, sau de culoare deschisă. Dar s-a constatat că oamenilor nu le plăcea rezultatul, pentru că din cauza felului în care creierul uman funcționează, ajungeau să perceapă o diferență de gust acolo unde nu era. De pildă la un sirop de mentă care era incolor, față de unul colorat.

Așa cum, o căpșună de culoare albă li se părea mai puțin dulce față de una roșie, deși în realitate nu era așa. Sigur că pe lângă culoare poate fi vorba și despre alte elemente legate de nume, sau de multe altele. Uite, dacă vorbim 5 minute despre iasomie și vă tot spun despre ea și după aceea vă dau ceva să mirosiți ceva care conține esență de trandafiri, veți spune, vai ce frumos miroase iasomia asta, pentru că în creierul dvs a intrat informația anterioară. Într-un fel, este vorba despre manipulare. Până la urmă, mirosul este ceva abstract, nu se poate vedea, el este reținut datorită unor contexte. Și noi folosim asta în creațiile noastre, pentru că, dacă vă dau să miroșiți ceva care vă aduce aminte de bunica dvs, un întreg cadru de viață va ieși la iveală…

Boutique Dior din Băneasa Mall

Deci avem aici 22 de tipuri de parfumuri pentru 22 de tipuri de femei…

Nu neapărat, pentru că o femeie le poate folosi pe toate cele 22 (râde). Nu porți aceleași haine dimineața, seara și noaptea, nu-i așa, și nici de luni până duminică…

Cel mai bun moment pentru a simți un anume miros este atunci când ne este foame, iar înainte de a mânca, suntem capabili să percepem chiar și cele mai subtile arome…

Tatăl dvs a fost farmacist, dvs cum ați descoperit parfumeria?

Nu am descoperit parfumeria în farmacie, ci mai degrabă în Grasse, unde aveam de-a face foarte adesea cu aceste mirosuri, pentru că acolo sunt uzinele de parfumuri din care nu iese întotdeauna o mireasmă plăcută, să știți. Îmi aduc aminte că vara, când lucram în farmacia tatălui meu, simțeam tot felul de arome deosebite pe care le țin minte și azi…

Care sunt valorile Dior și cum vi se potrivesc?

Nu știu dacă Christian Dior s-a potrivit cu mine sau, mai degrabă, eu m-am adaptat la valorile Christian Dior, lucru care nu este greu de făcut pentru un parfumier… M-au marcat două lucruri: dragostea domnului Dior pentru flori, care provenea din copilăria lui, de la 12, 13 ani când citea tot felul de cataloage horticole și faptul că domnia sa ținea ca rochiile sale să fie la fel de bine finisate pe dos ca și pe față.

Ce definiție dați luxului azi?

O căutare a emoțiilor.


Înainte de a pleca, domnul Demachy mi-a ales parfumul. Și m-a-nvățat și cum să-l folosesc. „Înainte de a te da cu un parfum, trebuie să aplici pe piele o cremă. Întotdeauna suprafețele puțin grase rețin notele principale, iar dacă ai pe tine un pulover de lună, (cum aveam), pulverizezi în aer parfumul, pentru ca particulele să intre în textura lui.”

Lasă un comentariu:

Comments are closed.