(#AIconicpeople) Dr. Oana Taban : "Nu cred că poți deveni lider de piață dacă nu-ți asumi niște riscuri"

(#AIconicpeople) Dr. Oana Taban

Dr. Oana Taban este CEO și Fondator Dent Estet, compania cu 10 milioane de euro cifră de afaceri și 340 de angajați.

Am fost curioasă să văd cum este un om care a construit un asemenea business.

A copilărit la Ploiești într-o familie care a iubit-o și care a făcut-o să se simtă liberă. Vorbește despre acea perioadă cu zâmbet și căldură. Spune că a fost un copil răsfățat, mai ales de tatăl pe care îl caracterizează ca fiind special și puternic și cu care seamănă.

Deci răsfățul nu face rău, nu?

Nu, la o anumită vârstă, nu. Dar pentru mine nu a contat asta, că oricum a trebuit să mă maturizez mai devreme, fiindcă m-am căsătorit de tânără.

Dar de ce așa tânără, la cât?

Ne-am cunoscut la 19 ani și la 21 de ani am avut-o deja pe Maria, primul nostru copil. Pe atunci era foarte greu să faci și Medicină, să fii și căsătorită și să ai și copil, pentru că pe Maria am făcut-o în primul an de facultate.

De ce medicină?

Asta am vrut să fac, era un domeniu special. Stomatologia a fost dorința mea, am și fost sfătuită să fac asta. E o facultate în care îți înveți meseria și la modul practic, nu numai teoretic. După facultate am făcut și specializarea.

Nu-mi aduc aminte cum era stomatologia atunci, pe vremea lui Ceaușescu…

Nu depindeai de un spital, erai stăpân pe ceea ce făceai, aveai un cabinet… Era elegant și pe vremea aceea. Și mai ales pentru o femeie…

Ați avut energia asta mereu? Nu puteți sta locului…

Da, mereu. Și am avut și probleme din cauza asta, mă certau profesorii la școală, sau în timpul examenelor, mă amenințau, chiar… Orice dura mai mult de 3 ore mă plictisea… Eu nu conștientizez această hiperactivitate pe care o am, știu că am efectul acesta asupra oamenilor care îmi spun mereu stai puțin, stai, ia loc și numai dacă mă concentrez reușesc să mă controlez.

Mulți oameni pe care îi cunosc și care au afaceri sau și-au construit cariere de succes, nu pot sta locului…

Da, au construit tocmai pentru că au o energie în plus față de ceilalți.

Dvs obosiți?

Mai greu ca alții…

Și când vorbiți la telefon vă mișcați?

Da! Și hiperactivitatea asta s-a transmis și la Carol, fiul cel mic. Maria nu a moștenit-o, Carol însă, da. Dar cunosc mulți oameni așa și, de când știu că sunt atâția, sunt mai liniștită. Și Richard Branson are hiperactivitate, și Steve Jobs înțeleg că a avut și Walt Disney, da…

Cu astfel de copii la școală este greu de lucrat, nu?

E foarte greu, trebuie să fii foarte bun ca profesor, pentru că eu mă plictiseam foarte repede, și băiatul meu la fel. Și dacă persoana care se află în fața noastră nu reușește să fie interesantă, vezi repede în ochii noștri, da… Revenind, la școală trebuie să fie profesori foarte buni pentru ca acești copii să stea cât de cât liniștii. Eu am avut noroc la școala la care am fost.

Și la facultate?

Am fost mai întâi la Târgu Mureș unde am stat primii 3 ani urmându-mi soțul care avea acolo repartiție. El era inginer, era mai mare cu 5 ani ca mine.

Cum v-a cerut?
La fix un an după ce ne-am cunoscut. A fost fain, așa, că eu îl cunoșteam de mică, era un personaj în Ploiești. Era un fel de artist și toate fetele îl știau. Fratele meu îl cunoștea bine și asta a făcut să ne cunoaștem și noi.

Și ați spus „Da” din prima?

Nu, nu chiar…(râde)

S-a obișnuit cu felul Dvs mai agitat?

El nu este deloc așa, dar s-a obișnuit, da. Îi și convine (râde).

Cum s-a născut Dent Estet?

Nu am avut vreo viziune declarată, sau vreo strategie sau vreo intenție să fac clinici atunci când m-am apucat de stomatologie. Nu aveam educația în acest sens. Eram un medic stomalog, făcusem și specializarea. Fusesem angajată din 95 până în 99. Am avut apoi cabinetul meu pe care am avut intuiția să nu-l numesc ca pe mine, ci să-i dau un nume mai atrăgător pe care l-am și înregistrat apoi. Dent Estet. Așa s-a născut. Eu am aflat de la prieteni că trebuie să înregistrez marca. Nu știam multe lucruri legate de management. Nu avem nici azi la Facultatea de Stomatologie cursuri de managementul cabinetului dentar. Nu sunt nici afară foarte multe, nici la americani. În schimb, după facultate, da, sunt multe cursuri acolo, mulți consultanți, marketing de clinici, poți învăța și 3 ani despre asta…

Deci poți fi un foarte bun medic, dar un foarte prost manager al cabinetului tău…

Profilul unui medic bun nu este neapărat profilul unui manager bun. Medicii nu prea sunt oameni ai cifrelor, nu le place contabilitatea, birocrația. Lor le place să facă medicină, să se dezvolte pe această parte și orice interferă cu această dorință, îi deranjeză. Sunt pasionați de meserie…

În cazul Dvs nu a fost numai meseria…

Da, cabinetul meu a devenit la un moment dat suprapopulat, munceam în fiecare zi inclusiv sâmbăta și duminica, făceam lucruri speciale față de alți colegi. Din start mi-am dat seama că trebuie să fiu diferită. Și începând cu ambientul, apoi cu patient care, care nu știam pe atunci că se cheamă patient care (râde). Eu știam că mă purtam foarte special cu pacientul, încercam să înțeleg nevoile lui, așteptările lui. Soțul meu spunea că îmi epuizez toată răbdarea doar la cabinet unde, înr-adevăr, mă concentram extraordinar pe pacient. Numai că lucram foarte mult, de la 7 dimineața la, uneori, 1 noaptea, de luni până luni… Lucram cu plăcere, vă spun sincer… La un moment dat, nu am mai avut cum să facem față și, pentru ca pacientul să aibă o experiență și mai bună, iar eu să muncesc și mai mult și mai bine, am început acest model de multidisciplinaritate. Dent Estet a fost prima clinică în care medicii au început să lucreze ca o echipa bine definită în specializările lor. Medicii noștri fac de multe ori cursuri afară, dar și în România- au început să apară…

Deci o viziune ați avut, totuși…

Da, dar nu am conștientizat-o… Eu am vrut să fiu diferită și să investesc tot ce câștigam în clinici. Mi s-a părut că investiția în clinici e cea mai importantă și că așa îmi voi valoriza în timp afacerea, ceea ce s-a și dovedit adevărat.

Și Maria, fata, unde era în timpul acesta?

Maria a fost un copil foarte responsabil. De mică a fost așa, am avut și susținerea părinților mei în creșterea ei. Ea a fost crescută ca un copil independent care să-și poată face propriile alegeri și chiar așa e. E foarte independentă și este foarte diferită de mine.

În ce fel diferită?

Ca stil. Nu încearcă să fie ca mine, și nici nu vreau. Ea e foarte bună în stomatologie, își dorește să devină un profesionist foarte bun. Are partea ei de management, respectiv echipa medicală a clinicilor pentru copii și ortodonție.

Și cum v-ați extins afacerea?

Am început să angajez medici pe specialități. Și primul medic pe care l-am angajat este și astăzi lângă mine și este un medic împlinit, este doctor în științe medicale, cu carieră academică, este unul dintre exponenții generației. El este de 18 ani alături de mine, soția lui este medic stomatolog, a cunoscut-o la noi…

Toată aceasta afacere ați făcut-o pe baza intuiției?

Am început cu ea, dar la un moment dat a trebuit să și învăț, am făcut și cusuri, multe dintre ele în America. Acolo am descoperit managementul profesionist în domeniul stomatologic. Mergem constant în America, eu și soțul meu care, de când am intrat în grupul Medlife, este și el alături de noi.

„Pentru ca un medic să atingă potențialul optim, trebuie să aibă colegi la același nivel. La noi nu există niciun pacient căruia să-i lucreze un singur medic.”

Și cum a ajuns Dent Estet atât de mare? V-ați dorit asta?

Nu neapărat și nu de la început. Nu mi-am spus că vreau să ajung la un număr sau altul. Noi ne-am dezvoltat foarte mult, pentru că doctorii noștri sunt foarte buni, și-au format propriile echipe, numărul pacienților a început să depășească cu mult capacitatea noastră. Și acum mergem și în țară pentru că Dent Estet este un model apreciat mult și în afara Bucureștiului. Mulți pacienți vin din țară să-și rezolve problemele cu dinții la București, acum s-a mai redus numărul lor pentru că și în țară s-au dezvoltat clinici și spitale. Și am decis să deschidem în anumite locuri. Avem 7 clinici în București, o clinică în Timișoara și două în Sibiu.

Care este modelul și de ce a avut un asemenea succes?

Modelul este că noi ne-am dorit servicii cu un grad de excelență foarte ridicat, astfel încât pacienții, atunci când ne aleg, să ne aleagă în perfectă cunoștință de cauză. Am încercat și să educăm pacientul astfel încât el să conștientizeze ce nevoi și probleme are și cum le poate rezolva, ce se întâmplă dacă nu le rezolvă. Dezvoltarea profesională a medicilor noștri este supusă unui plan de carieră. Acolo unde simțeam că se potrivește cel mai mult, acolo insistam cu specializarea și cursurile. Am contribuit și la educarea pieței de stomatologie din România. Un alt proiect de suflet pentru noi este Școala de Dental Office Managers unde formăm specialiști. Am lansat-o acum 5 ani, avem deja 14 ediții în care noi am format dental office managers, oameni utili pentru fiecărui medic care vrea să-și facă meseria. Noi învățăm și medicii cum să controleze și ce să aștepte de la un astfel de colaborator.

De asemenea, medicii la noi lucrează full time, adică ei nu merg și în alte părți. Știu medic care lucrează în câteva orașe din câteva județe! Eu nu sunt ok cu asta, mi se pare că e o risipă de energie și concentrare pe care nu o văd justificabilă. Eu vreau ca doctorii noștri să vină la serviciu, să aibă tot suportul nostru, ei sunt oameni foarte atenți formați. Pe lângă asistente, avem personal de patient care care are atribuții speciale și care urmărește să ajute doctorul cât mai mult să se concentreze pe actul profesional.

 

Știu medic care lucrează în câteva orașe din câteva județe! Eu nu sunt ok cu asta, mi se pare că e o risipă de energie și concentrare pe care nu o văd justificabilă. Eu vreau ca doctorii noștri să vină la serviciu, să aibă tot suportul nostru, ei sunt oameni foarte atenți formați.

 

 

Dinții nu sunt numai estetici.

Nu. Au legătură mare cu sănătatea generală. Foarte important de știut la copii! Am început să educăm părinții să trateze și dinții de lapte ai copiilor. Pentru că ei stau în gură câțiva ani și pentru că dacă ascund infecții ele se pot duce spre inimă, sau rinichi și pot crea complicații extrem de serioase.

Ce fel de manager sunteți?

Cu multă energie. Un manager destul de autoritar, recunosc, dar sunt alături de ai mie tot timpul, și ei simt că mă pot implica chiar și în activități de zi cu zi, deși uită că poate am mai multe lucruri de acoperit. Dar sunt alături de ei, acum am multe clinici în mai multe orașe, dar găsim soluții să fim împreună.

Ce reprezintă banii pentru Dvs?

Nu sunt un scop în sine. Cea mai importantă investiție au fost clinicile, oricând am deschis o clinică nouă, am revenit la clinicile vechi să le redotăm. Fiecare clinică nouă arată și este dotată cu toată tehnologia de ultim moment. Am realizat zilele trecute, că niciuna din clinicile noastre nu s-a mutat de unde a început. Noi, de 20 de ani nu ne-am mutat de acolo de unde am început, ceea ce arată o relație excelentă pe care am avut-o și o avem cu proprietarii acestor spații. Ele nu sunt ale noastre, pentru că nu am ținut să investim în achizionarea de spații…

Care este rata de plecare de la Dvs?

Foarte mică, pentru că altfel nu ne-am fi putut dezvolta astfel. Mulți depășesc 10-12 ani. Un model care ne caracterizează este că foarte mulți dintre ei au venit încă de tineri, de când au terminat facultatea. Ne-am ocupat în a-i dezvolta profesional și cei mai mulți așa au pornit.

„Lipsesc școlile de asistente de stomatologie”

Deci ați investit în oameni?

Da, este important este ca ei să aibă satisfacția de a lucra cu tehnologie avansată, e adevărat, dar asta nu contează atât de mult dacă întregul sistem nu e construit astfel încât medicul să fie mulțumit din punct de vedere profesional si pacientul din punct de vedere al serviciilor primite. Pentru ca un medic să atingă potențialul optim, trebuie să aibă colegi la același nivel. La noi nu există niciun pacient căruia să-i lucreze un singur medic.

Credeți în oameni?

Da. Și eu mi-am dorit, chiar dacă devenim și mai mari și chiar dacă această dezvoltare se cere pentru că altfel am lua-o înapoi, mi-am dorit, deci, să rămână abordarea asta cât mai personală a pacientului. Pacientul român vrea asta. În alte părți relația este mai tehnică, mai puțin personală.

Ce calități trebuie să aibă un om care pornește un business azi?

Perseverență. Curaj. Și asumarea unui risc. Un om mega ultra calculat nu va reuși, pentru că eu cred că nu poți deveni lider de piață dacă nu-ți asumi niște riscuri. Și trebuie să faci față surprizelor vieții chiar dacă sunt plăcute, chiar dacă nu.

 

„Faci o facultate gratis, în Anglia ea costă 100 000 lire pe an, și tu nu stai în România să întorci niște ani. Nu ar trebui să fie lăsați să plece imediat. Nu e normal, vă spun sincer!”

 

Ce lipsește stomatologiei din România?

Avem facultăți de stomatologie bune, dar lipsesc școlile de asistente de stomatologie. Există școli de asistente de medicină generală, dar nu există asistente cu școală în stomatologie. Într-un timp erau niște școli private, dar nu mai sunt. Nu avem asistente de profilaxie! Noi la clinică, le învățăm pe fiecare. Dar nu-i normal așa ceva! Noi avem doar oferta școlilor de asistente de medicină genereală, asta dacă rămân în țară după absolvire. Ceea ce iar nu mi se pare normal! Ele sunt urmărite și cerute insistent afară, dar nu e normal să plece imediat. Școala este gratuită, la fel și facultatea, dar cred că ar trebui să existe un număr de ani în care asistenta sau medicul să stea în țară. Am avut o situație anul trecut, un ortodont, o specializare foarte căutată și bine plătită, a plecat în Scoția…  Și am întrebat medicul dacă știe cât este taxa de malpraxis acolo. Nu știa. Dar avea actele făcute și fusese ofertat pe LinkedIn. Sunt țări unde taxa de malpraxis are un cuantum enorm!

Noi am făcut o campanie la un moment dat Rămâi medic în România.

Am fost acum 2 săptămâni la un eveniment foarte special la Barcelona unde erau CEO sau Directori Generali sau owneri de business doar de lanțuri de clinici stomatologice din Europa. Marea Britanie, Franța, țările nordice, Germania- care pâna acuma nu prea permitea ca clinicile să fie agregate în lanțuri- și noi.

Și se discuta de unde să ia doctori. Și povesteau cum au venit direct la facultate în România, ceea ce nu mi se pare deloc normal. Faci o facultate gratis, în Anglia ea costă 100 000 lire pe an, și tu nu stai în România să întorci niște ani. Nu ar trebui să fie lăsați să plece imediat. Nu e normal, vă spun sincer!

Trăiți în prezent, sau în viitor?

Știu că ar fi sănătos să trăiesc în prezent, dar am mereu un ochi spre viitor. E important să văd 2, 3 ani înainte. Chiar 5.

Cum sunt oamenii de care vă place să vă înconjurați?

Pozitivi și să prindă ideile aste ale mele care vin uneori prea repede și pe care ei să le preia și să le ducă la bun sfârșit. Ei ajuns să gândească asemeni mie și devin autonomi. Și îmi doresc oameni autonomi.

Sunteți freak control?

Sunt, dar mi-aș dori să nu fiu. Sunt însă foarte fericită de oamenii care au inițiative. Dar nu am cum să mai fiu freak control cu 340 de angajați acum.

Ați luat în considerare sustenabilitatea ca valore de business?

Da. Avem infuzie de oameni tineri care sunt foarte implicați. Avem Green Dental, un concept unic în România. Stomatologia verde, un concept nou, care se adresează și doctorilor și pacienților. Dar presupune multe costuri, asta este adevărat. Dar facem tot ceea ce putem în acest domeniu.

Cum doriți să vă creșteți afacerea?

Sănătos. Noi nu vrem să facem rabat de la modelul cu care am obișnuit pacientul. Clinicile noastre arată într-un mod foarte special, cum nu se așteaptă nimeni să arate un astfel de spațiu. Profesional vorbind, folosim întotdeauna materiale originale. Noi alegem soluțiile care au fost validate de timp. studiate, care au în spate echipe foarte importante. Vrem să ne păstrăm acest nivel de serviciu și încercăm să găsim soluții.

Cât munciți pe zi?

De la 8 ore în sus. Dar de când îl avem pe Carol, nu mai întârzâi… Îmi fac mereu timp și pentru activitățile de la școala fiului meu.

Ca femeie, ce vă oferiți?

Ce reușesc… Eu nu mai am timp și pentru asta, când să le mai fac? Chiar și la doctor ajung destul de rar. Și la dinți ajung destul de greu (râde).

Nu-mi place să pierd vremea, nu merg la evenimente, nu sunt om de scenă. Îmi place să trimit medicii noștri care pot face față cu succes. Eu mă simt confortabil în spate, cu echipa mea.

Huawei sprijină seria de interviuri dedicate antreprenorilor care investesc timp și energie în dezvoltarea mediului de business. Huawei le dă o mână de ajutor în realizarea acestui demers, prin Mate 20 Pro – cel mai puternic smartphone lansat vreodată de Huawei, un dispozitiv destinat în special antreprenorilor care pun preț pe timpul lor, care își doresc dispozitive puternice care să-i reprezinte. Huawei Mate 20 Pro beneficiază de încărcare rapidă, o durată de viață a bateriei de neegalat, care asigură până la două zile de utilizare între ciclurile de încărcare și inteligență artificială superioară.

Lasă un comentariu: