Industria florilor și a aranjamentelor este în plină expansiune. Se inventează tot felul de lucruri care mai de care mai spectaculoase, care pot schimba percepția și pot da senzații noi. Andreea Stor este un antreprenor de acest tip care a inventat o metodă prin care aranjamentele sale pot străluci în întuneric creând, la evenimente, momente vizuale speciale.
Andreea Stor este și unul dintre primii români care au făcut studii de specialitate în afara țării, acolo unde designul floral are o istorie lungă.
Andreea Stor, când te-ai îndrăgostit de arta florală?
M-am îndrăgostit de arta florală dintr-o mare curiozitate! Am vrut să aflu, să văd, să știu, să învăț! În urmă cu 20 de ani, mi-a căzut sub ochi o revistă de design floral din Germania. Și, în timp ce o răsfoiam mi-am zis că asta trebuie să fac și eu! A fost un moment extraordinar. Îmi amintesc și acum unde eram, cum arăta magazinul, unde era revista, unde mă aflam și de atunci a rămas totul viu în memoria mea. Deci a fost mai mult curiozitate, decât îndrăgostire!
Și așa ai devenit unul dintre primii floriști din România care a făcut studii în străinătate?
Da, a fost foarte interesant, pentru că eram studentă în anul trei la Facultatea de Horticultură și călătoream mult în Germania, iar când am văzut în această revistă de design floral niște structuri florale pe care nu le înțelegeam (cu sârme, cu elemente vegetale care mă intrigau), am notat numele designerului și am început să îi urmăresc activitatea. Eu vorbesc despre ceva ce se întâmpla în urmă cu 20 de ani, când nu exista Social Media, când erau doar câțiva experți florali cu site-uri care aveau doar informații de contact și nimic altceva.
Însă am avut noroc cu acea revistă pe care reușeam s-o cumpăr lunar și în care găseam multe informații. Nu știam nimic despre această lume, ci doar ce învățasem la universitate despre creșterea plantelor, despre morfologie, dar nu și despre design și partea decorativă. Am văzut numele acelui expert florist în revistă și ce făcea și mi-am zis că pot și eu.
Așa am ajuns la primul workshop internațional, repet în urma cu 20 de ani. Am fost cea mai tânără participantă. Am intrat într-un alt univers. Acolo am aflat că există școli, design floral, tehnici, manuale, concursuri internaționale, asociații. Eram prima româncă în cadrul cursului respectiv, iar bucuria, norocul și, poate, soarta au făcut ca persoana care făcea spectaculoasele aranjamente pe care le urmăream noi, cursanții, să fie unul dintre cei mai buni designeri florali din lume. Am avut, deci, șansa să învăț din prima de la unul dintre cei mai buni oameni din lume care făcea acest lucru.
Dacă putem învăța online cum să gătim, de pe Youtube, putem învăța și design floral
În urma cu câțiva ani ai lansat cursuri de design floral online, privite inițial cu scepticism, dar care au câștigat rapid mulți adepți. Cum a fost din perspectiva ta aceasta experiență?
Inspirată de tot ce am trăit, cursantă fiind în diferite locuri ale lumii (pentru că Germania a fost punctul de plecare, dar nu ultimul… apoi am călătorit în toată lumea și am studiat designul floral) și mi-a venit și mie rândul să aduc ce m-a inspirat în România.
În 2011 am implementat conceptul de „design floral” în România și l-am promovat în cadrul cursurilor pe care am început să le fac, cursuri care mai întâi au fost cu prezență fizică. În 2016 am avut ideea de a lansa niște cursuri online. Nu exista, în acel moment, acest concept în România.
Colegii mei internaționali cu care păstram legătură mi-au spus că este o idee total eronată, că nimeni nu va învață designul floral online. Pentru mine era foarte clar că se poate învăța online. Dacă putem învăța online cum să gătim, de pe Youtube, putem învăța și design floral. Am făcut deci paralela între gastronomie și design floral.
În 2017, am lansat primul curs online de flori… din cate stiu eu, poate chiar primul curs din lume. Am vândut cursul unei singure persoane, a fost o mare dezamăgire la început, dar nu ne-am lăsat și am perseverat.
Am început să obișnuim piața din România cu astfel de cursuri, am continuat să educăm și să le arătam floriștilor care sunt avantajele, iar aceștia au început să achiziționeze aceste cursuri și am putut să le facem training online, din dorința mea de a avea libertatea de a călători oriunde și a putea lucra.
Bineînțeles, pandemia a venit și ne-a confirmat acest lucru. Eram printre puținii pregătiți cu o astfel de structură online, iar pentru echipa noastră a fost un moment extraordinar de bun și o
confirmare că viziunea pe care am avut-o a meritat să o pun în practică.
Ai trăit o vreme la Cluj, dar mereu ai cochetat cu alte colțuri ale lumii. Cum ai descrie această călătorie perpetuă?
Clujul este orașul meu de suflet. Rămâne orașul meu natal, dar a locui în alte țări și a experimenta alte culturi a fost foarte important și chiar esențial în dezvoltarea mea creativă, culturală și umană.
La 19 ani am avut prima mea experiență peste hotare. Am locuit la unchii mei în Belgia, timp de șase luni, în perioada în care aveam nevoie de viză și de garanție în bancă. A fost o experiență extraordinară pentru că acolo am luat pentru prima oară contactul cu o țară străină, cu o limbă diferită și o nouă cultură.
Apoi am locuit o perioadă la Paris, la Londra în Cipru. În Cipru m-am îndrăgostit de stilul de viață insular, unde ai marea lângă tine, acces la fructe și legume propaspete… a fost o experiență extraordinară și am căutat să pot locui în astfel de locuri în care să am 300 de zile de soare și marea lângă mine.
Știu că te-ai mutat în Sicilia. De ce și cum îți conduci afacerea de acolo?
Mutarea în Sicilia a venit în pandemie, în care aveam deja dezvoltat business-ul online și aveam experiență a ceea ce înseamna să îți conduci business-ul de la distanță, deci atât eu, cât și echipa eram obișnuiți cu acest mod de lucru.
Am construit o echipă bazată în primul rand pe încredere și responsabilitate personală. De la început mi-am propus să nu fac micro-management cu echipa mea și să nu le “suflu oamenilor în ceafă”.
Este clar cine își face treaba și cine nu. Așa mi-am clădit de la început echipa și mi-a fost de mare ajutor, pentru că și acum îmi dă libertatea de a alege oamenii potriviți, nu neapărat care sunt toți în același loc. Îi aleg după abilități, valori, talente, nu din motivul că suntem toți din Cluj și venim în același birou fizic.
Desigur, ne ajută și tehnologia. Nu am fost la început o mare iubitoare a tehnologiei, dar am văzut care sunt avantajele ei. Dacă știm să o folosim în mod pozitiv pentru a ne ușura și eficientiza viața, tehnologia aduce un mare plus.
Practic, suntem creatorii unei noi linii de flori naturale care luminează în întuneric la lumina UV, folosind o tehnologie care ne aparține, unică pe piață și cerificată deja la nivel mondial
Cum crezi că va fi revoluționat domeniul floral prin tehnologie?
A aduce natura împreună cu tehnologia este una dintre cele mai puternice tendințe din lumea designului- designului de produs, arhitecturii, design-ului floral. Deja vedem tehnologia prezentă în cadrul Bursei de Flori din Olanda, iar în zona creativă vedem cum Inteligenta Artificiala poate genera imagini surprinzătoare.
Mai departe, văd o influență în modul în care ne raportăm la flori, în care putem afla cât de proaspete sunt ori care este durata lor de viață. Sunt multe zone în care tehnologia poate aduce plus valoare. Bineînțeles, mă gândesc și la modul în care echipa mea folosește deja tehnologia pentru a crea linia de flori ALIVE, flori care se pot vedea în întuneric la lumina UV.
Practic, suntem creatorii unei noi linii de flori naturale care luminează în întuneric la lumina UV, folosind o tehnologie care ne aparține, unică pe piață și cerificată deja la nivel mondial. Motivele pentru care organizatorii de evenimente, oameni creativi, wedding planners ar fi interesați să folosească florile ALIVE în cadrul evenimentelor pe care le organizează ar fi mai multe.
În primul rând, decorul cu flori ALIVE este un concept ce poate revoluționa percepția generală asupra florilor. De exemplu, ar putea fi punctat un moment al tortului nupțial, în care lumina se închide în sală, iar florile pot străluci în întuneric. Un alt motiv ar fi că este păcat să plătești un decor floral pe care îl vezi doar 2-3 ore, atunci când în sală este lumină, când ai putea beneficia de un decor avangardist inclusiv când luminile se sting.