(P) Ești ingineră și îți plac mașinile? Renault Grup te angajează!

(P) Ești ingineră și îți plac mașinile? Renault Grup te angajează!

Am fost invitate de curând să intrăm, noi ca #acinceaputere, într-un domeniu al cărui semn e mai degrabă masculin: domeniul auto. Și nu, nu mă refer la partea vizibilă a lui, la produsul finit cel care face de obicei subiectul articolelor chiar și în presa feminină, adică mașinile, de ele zic, ci în spate, acolo unde ele se concep, se desenează, se alcătuiesc pe hârtie, de fapt pe ecranul computerului.

Și acolo am aflat că semnul masculin de care vorbeam la început stă în echilibru perfect cu cel feminin.

Mai exact, am descoperit femei care concep piese de mașină sau motoare întregi, care controlează calitatea acestora sau care testează mașini și care, imediat sau aproape imediat după terminarea facultăților, în general tehnice, de inginerie, mai ales, s-au angajat în colosul numit Renault Grup.

Aici femeile sunt încurajate să se angajeze, alegându-și cariere într-un domeniu care se extinde și se diversifică mereu.


Despre mine și mașini:

Nu este un secret că cele mai multe dintre mașinile mele au fost Renault, am mai vorbit despre asta. Mereu mi-au plăcut culorile lor (bleu sau orange, verde puternic sau roșu ojă, așa le spun eu:)) și designul extraordinar de vesel și de versatil al mașinilor Renault (ca ființă ușor atehnică ce sunt, nu mă refer la performanțe auto).

În general mă plictisesc repede, iar atunci când conduc, am nevoie să mă simt bine, să fiu veselă, să ascult muzică, să mă joc cu luminile din interior, să am loc de poșetă, să am unde să pun telefonul, agenda, cana de cafea. Îmi creez un spațiu colorat și viu.


Campanie #acinceaputere

Așa că eu, Mara Coman, Noemi Meilman, Diana Cosmin și Ana Bîtu am fost invitate să descoperim, fiecare în felul ei și având ținta ei, femei angajate în Grupul Renault ale căror meserii ajută la crearea unei mașini de la cap la coadă din toate punctele de vedere: tehnic, comercial, managerial, etc

Am intrat puțin în „grădina”celor de la Renault Grup, cunoscând astfel două femei extrem de interesante!

 

Daniela Ivan, inginer, specializată în Automatică

În geantă am un receptor de la trapa de carburant, un semnalizator de aripă, două bucățelele de joantă, 5 rujuri, un pix…

A fost mai întâi manager de proiect, apoi a cerut să fie lăsată să conceapă efectiv piese de mașină, devenind în scurt timp șeful echipei care se ocupă de… faruri. E specialistă deja în acest domeniu (nu mi-am imaginat că există așa ceva!) și a avut chiar oferte de a lucra în acest domeniu în afara României. Nu a acceptat.

Vine din Siliștea Snagovului, bunicul ei a fost pescarul satului. Nu s-a jucat niciodată cu păpușile și nu a purtat fustă până când a terminat liceul. A fost mai băiețoasă în adolescență, dar a descoperit în timp că îi place mai mult să fie femeie. Și este. Feminină, zâmbitoare, deși vorbește despre faruri sau controale de calitate ale mașinilor:). Îmi spune că nu este o genul clasic, nu poate spune că are multe dintre preocupările așa zis feminine, ci mai degrabă este atrasă de tehnică.

„Am făcut automatizări și programare și am fost mereu în competiție cu băieții…”- îmi spune.

 

De unde vine asta?

Din copilărie cred, pentru că tata îmi spunea mereu că nu mă ia cu el la pescuit, pentru că sunt fată…

Ce fel de piese auto faceți ?

Orice piesă. Pe baza schițelor venite de la design, eu am făcut mai ales partea tehnică la faruri și stopuri. Piesele au niște specificații clare din punct de vedere tehnic: să nu dea căldură, să fie etanșe, să nu genereze vibrații… Mie mi-a plăcut acest domeniu foarte mult, de aceea am și studiat intens și am aflat așa de multe, încât cred că am depășit cu mult informațiile pe care le poți obține la facultate sau chiar de la specialiștii în domeniu.

Și care este următorul drum al carierei dvs?

Am evoluat de la șef de echipă faruri, la inginer de sinteză tehnică și am gestionat dezvoltarea și industrializarea tuturor piesele de echipamente: bară față, bară spate, scaune, planșe de bord, toată tapițeria internă, etc, după care am făcut un proiect împreună cu o echipă, mai exact am desenat câteva piese de pe actualul Logan.

A continuat să povestească înflăcărat, aproape că mă prinsesem în descrierile sale tehnice. Am întrebat-o ce mașină conduce și mi-a spus că un Duster, dar crede că ar putea conduce orice.

Cum e să conduci o mașină pe care poți să o desenezi oricând și pe dinăuntru și pe dinafară?

Este amuzant și interesant. Dar mă și ajută să îmi dau seama ce se poate îmbunătăți, pentru că eu vreau ca mașinile noastre să fie cele mai bune. Dacia trebuie să fie cea mai bună mașină din lume din segmentul ei.

Nu e și multă rutină în acest job?

Da, poate fi, dar depinde ce fel de om ești. Eu mă plictisesc repede, așa că, după ce am terminat acest proiect, am cerut să mă mut în alt departament pentru a învăța și altceva.

Așa se face că de un an de zile mă ocup de toate problemele de calitate legate de mașină, de tot ce are o mașină (nu ne ocupăm de motor, în rest de toate). Mă specializez în a identifica potentiale probleme de calitate.

Dacă ajunge la mine un astfel de subiect, coordonez echipe din Brazilia si din Maroc, pentru că, dacă o mașină are un risc ce se poate transforma într-o problemă de calitate, atunci trebuie anunțate toate echipele din țările unde se produce Dacia, pentru a remedia acel aspect.

Traseul este așa: o problemă tehnică ce apare la mașină, este comunicată tuturor clienților și producătorilor, și apoi este rezolvată în departamentul tehnic. Soluția este implementată și gata, dacă e s-o spun pe scurt și cam analfabet.

M-a fascinat pasiunea acestei femei și curiozitatea minții sale.

Daniela Ivan îmi povestește despre mediul în care lucrează și despre mentorii pe care i-a avut. Îmi spune că a avut parte de șanse de promovare așa cum și-a dorit și cum a sperat. Îmi laudă mediul de lucru, de altfel și sediul în care își desfășoară activitate care este cu adevărat special (facilități pentru angajați, restaurante, energie bună, lumină naturală, design „verde”)

„Nu am avut niciodată vreo frustrare la locul de muncă, mi-am dorit mereu să fiu cea mai bună, am fost șefă de promoție la facultate și aici vreau să fiu la fel”- îmi spune.

A primit oferte să lucreze în alte țări, la furnizori de piese auto, mai ales. Nu a acceptat, are familia aici, spune că nu ar pune niciodată banii mai presus de asta.

Feminitate

Ce purtați acum în geantă?– o întreb.

Se gândește puțin, face un calcul scurt: „am un receptor de la trapa de carburant, un semnalizator de aripă, două bucățelele de joantă, 5 rujuri, un pix…:))” Mereu am câte ceva prin geantă, o piesă, două la care mă mai uit să văd ce aș putea face pentru a le perfecționa, ele stau prin casă, în genți, la un moment dat am avut o banchetă de mașină în garaj, soțul mi le mai scoate afară 🙂


Georgiana Radoi – șef mecanică – proiectare piese motor

Femeile sunt mai organizate, mai sintetice, transmit mesaje clare și colaborează foarte bine cu bărbații în echipele mixte

 A făcut Facultatea de Inginerie Industrială. Și-a dorit să studieze Ingineria Calității pentru că i se potrivește felului său de a fi: perfecționistă, răbdătoare, meticuloasă. Îi plac lucrurile bine făcute din prima încercare. De 10 ani lucrează la Renault Grup și acum coordonează echipa de proiectanți care concep motoarele mașinilor Dacia și Renault.

Nu sunt deja proiectate aceste motoare?

Nu, noi dezvoltăm și proiecte noi, de la zero!

Deci știți exact ce se află sub capota fiecărei mașini din aceste game?

Da.

Această meserie nu este percepută ca una feminină…

Nu, însă în departamentul nostru sunt multe femei care se ocupă de partea tehnică.

 

 Încurajez femeile să vină la Renault Grup, multe dintre femeile de aici sunt chiar în top management

 

„Femeile trebuie să arate bine chiar dacă lucrează în domeniul tehnic”, îmi spune Georgiana căreia îi place să meargă la shopping, să se machieze discret și să se prezinte cât mai plăcut la întâlnirile cu colegii.

Când sunteți întrebată la vreo petrecere cu ce vă ocupați și spuneți că proiectați motoare pentru Dacia și Renault, ce vi se răspunde?

(râde) Oamenii fac ochii mari, e adevărat…

Se simte bine la job, nu are nicio frustare, se simte respectată și apreciată, compania, de altfel, a aderat la toate principiile moderne ale egalității de șanse, iar Georgiana are un aer relaxat când îmi povestește toate acestea. Din felul în care vorbește, deduc că este un om așezat, organizat, pronunță cuvintele calm.

Ce aduce o femeie în acest mediu?– întreb.

Femeile au viziuni mai cuprinzătoare ale problemelor, uneori chiar dacă acestea nu sunt strict tehnice. Femeia poate schimba contextul și poate face diferența în găsirea soluțiilor. Ea poate veni cu idei  neașteptate sau nemaiîntâlnite, chiar „out of the box”. În plus, femeile sunt mai organizate, mai sintetice, transmit mesaje clare și colaborează foarte bine cu bărbații în echipele mixte.

Georgiana proiectează motoare și a condus multe modele de mașini. Desigur, spune că acelea pe care le proiectează departamentul ei sunt și preferatele sale. E un pic de mândrie autohtonă la Dacia și la Renault, am observat. Dar și ambiția de a demonstra competență, valoare, pricepere, organizare, excelență. Și simt că e pe bune, că nu sunt manevre de PR…

Care sunt cele mai importante piese dintr-un motor? -am aruncat eu întrebarea- nefiind chiar sigură că există doar un răspuns:) Am aflat astfel despre cele 5 „C”-uri. Despre blocul motor, Georgiana ar putea să vorbească ore în șir. Are răspuns la orice și îmi povestește că noua ei provocare este să proiecteze piese de motoare electrice, pentru că piața se schimbă, lumea se schimbă, deci și motoarele și felul în care ne deplasăm.

De ce ai recomanda Grupul Renault ca loc de muncă pentru o femeie?

Pentru că ar putea avea un parcurs de carieră clar, ascendent, ceea ce nu în multe companii se întâmplă… În plus, lucrurile sunt organizate foarte bine aici și există și siguranța jobului. Apreciez faptul că mereu au loc întâlniri cu managementul legate de planurile de carieră pe termen scurt sau lung și asta pentru că aici funcționează un centru de inginerie cu foarte multe activități, practic noi aici putem concepe un automobil de la zero. Iar asta oferă posibilitatea unui parcurs de carieră chiar și interdepartamental. Un inginer poate să lucreze, dacă vrea, chiar la departamentul comercial, de exemplu.

În proiectare nu se mai desenează cu creionul?:)

Nu:), totul este pe computer, ceea ce ne ajută mult și ne-a ajutat mai ales în pandemie, pentru că nu ne-am oprit activitatea. Ne-a lipsit, desigur, interacțiunea cu colegii, dar activitatea nu a avut de suferit.

Dacă nu ar mai exista computerul, ați ști să desenați un motor pe hârtie? Să-l proiectați cu cote, cu tot?

Eu poate că nu, dar am colegi care ar putea face asta oricând.


Articolele scrise de colegele mele pe această temă sunt în linkurile active din numele lor.

Ciți textele semnate de Diana Cosmin, Mara ComanAna Bîtu și Noemi Meilman, adică #ACinceaPutere.

 

#ACinceaPutere nu este un site, nu este un blog, este un grup de 5 voci, Cristina Stănciulescu, Ana Bîtu, Diana Cosmin, Mara Coman și Noemi Meilman care se reunesc editorial atunci când lumea e strânsă cu ușa de câte un subiect care devine fierbinte ca un cartof.

#ACinceaPutere este despre bun simț, cinste, caracter, cultura și demnitatea care, dacă (și atunci când) lipsesc, declanșează vocile acestei „platforme”editoriale.

Lasă un comentariu:

Leave a Reply

Your email address will not be published.